Jennifer Doudna, co-descobridora juntament amb Emmanuelle Charpentier de la poderosa eina d’edició genètica CRISPR, ha estat guardonada amb el Premi Nobel de Química, segons l’anunci fet avui per l’Acadèmia Sueca.

L’anunci del guardó coincideix amb la recent publicació del llibre Una grieta en la creación: CRISPR, la edición génica y el increíble poder de controlar la evolución, d’Alianza Editorial.

Una grieta en la creación proporciona una mirada a l’interior d’una de les revolucions científiques més fascinants de la història de la humanitat de la mà de dues de les seves més directes protagonistes. Jennifer A. Doudna, Premi Nobel de Química 2020 i principal artífex de la creació de l’eina CRISPR, i Samuel H. Sternberg.

Durant milers de milions d’anys, l’evolució de la vida a la Terra va discórrer d’acord amb la teoria de l’evolució de Darwin. Avui, gràcies a la tecnologia CRISPR, la ciència ens brinda l’oportunitat de posar aquest procés fonamental sota el nostre control. Mitjançant aquest descobriment transformador podem aprendre a editar el genoma humà, introduint canvis heretables en el nostre ADN que obren la possibilitat d’erradicar el VIH, nombroses malalties genètiques i fins i tot certs tipus de càncer, però també porten de la seva mà nombrosos fantasmes que desperten nous dilemes ètics a la recerca científica.

Els autors presenten una història del desenvolupament d’aquesta poderosa tecnologia biològica alhora que expliquen el seu funcionament al públic no especialitzat, sense deixar mai de costat la seva responsabilitat científica mirant al futur per a afrontar les principals qüestions ètiques despertades per les seves possibles derives.

Jennifer A. Doudna, premi Nobel de Química 2020 i premi Princesa d’Astúries 2015 al costat d’Emmanuelle Charpentier, dirigeix un institut i laboratori de recerca en la Universitat de Califòrnia en Berkeley i és una de les més destacades expertes en la biologia dels CRISPR, l’enginyeria genòmica i la bioquímica dels complexos proteïna-ARN.

Samuel H. Sternberg, expert en la bioquímica dels complexos proteïna-ARN i la biologia dels CRISPR, dirigeix un laboratori de recerca a la Universitat de Columbia, on és professor ajudant al Departament de Bioquímica i Biofísica Molecular.