La consultora Making Science ha publicat l’informe “Transformación sectorial. Hacia un futuro más digital” que analitza les mancances digitals i tecnològiques del sistema educatiu, molt especialment les derivades durant la pandèmia. Així, el pas de l’educació presencial a un altre més telemàtica pot tenir un impacte gran i d’una llarga durada.
«Des d’un punt de vista de la previsible evolució de la situació econòmica del sector,
totes les previsions adverteixen que l’impacte global de la crisi actual serà gran
i durader», destaca l’informe de la consultora Making Science. Per a fixar la magnitud del canvi que, encara que existeixen cada vegada més centres educatius i titulacions que imparteixen els seus programes exclusivament en línia, fins abans de l’inici de la pandèmia suposaven només al voltant del 18-20% del total a Espanya i en el conjunt d’Europa, amb un creixement sostingut, però relativament lent.
L’informe assegura que, a l’escassa digitalització del sistema educatiu, se li suma la falta de suport als professors, que necessiten eines que s’adaptin a la nova situació d’entorn remot
L’informe assegura que, a l’escassa digitalització del sistema educatiu, se li suma la falta de suport als professors, que necessiten eines que s’adaptin a la nova situació d’entorn remot i que, a més, permetin la interacció entre els alumnes i estableixin una xarxa de relacions beneficioses per a tots. “De no crear un entorn adequat en el qual les necessitats digitals estiguin resoltes, l’alumnat podria veure la seva educació compromesa, especialment des d’un punt de vista de falta d’igualtat d’oportunitats. No tots els alumnes disposen de les eines digitals necessàries per a seguir la formació en línia”, assegura Gonzalo Valdés, Chief Strategy Officer en Making Science.
Una resposta adequada de les administracions nacionals i europees pot ajudar a mitigar els danys a llarg termini, però els centres hauran de reaccionar ràpida i decisivament, assegura l’informe.
Problemes de ciberseguretat
És molt normal que, en els esforços contrarellotge per a moure els programes
presencials per a ser impartits en línia, no s’hagi prestat la suficient atenció al fet que
els riscos de sofrir un ciberatac creixen exponencialment segons més persones
es connecten als sistemes de centres mitjançant l’ús d’Internet.
Les universitats ja han suportat ciberatacs en els quals usuaris no desitjats
han interromput les classes, per exemple
Les universitats ja han suportat ciberatacs en els quals usuaris no desitjats han interromput les classes, per exemple. Qualsevol organització educativa ha de reforçar els seus sistemes de seguretat per a prevenir aquests problemes, tancant les bretxes que els atacants poden explotar i realitzant les inversions necessàries per a garantir la seguretat i la privacitat de les dades.
Protegir les eines utilitzades per a l’ensenyament mitjançant la implementació de protocols segurs d’aprenentatge remot, inclòs l’ús de xarxes privades virtuals (VPN) i educar als treballadors, alumnes i professors a identificar i no caure en possibles paranys en línia com el phishing o qualsevol altre sistema d’enginyeria social són algunes de les propostes que assenyala la consultora.