Els Estats membres de la UNESCO van designar el primer dijous de novembre de cada any com Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament a l’Escola, inclòs el Ciberassetjament, reconeixent d’aquesta manera que la violència en l’entorn escolar sota totes les seves formes atenta contra els drets dels nens i els adolescents, la salut i el benestar.

Aquest Dia fa una crida a reforçar les aliances i iniciatives que acceleren els progressos en nom de la prevenció i eliminació de la violència i l’assetjament escolar, inclòs el ciberassetjament.

El conjunt dels 193 Estats membres de la UNESCO van aprovar el Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament a l’Escola, inclòs el Ciberassetjament, durant la 40a reunió de la Conferència General de la UNESCO al novembre, després de la proposició realitzada per França, Mèxic i el Marroc durant la 207a sessió del Consell Executiu de la UNESCO.

“Aquest Dia Internacional fa una crida a fer un pas fonamental en l’ambició de prevenir i eliminar la violència i l’assetjament escolars, inclòs el ciberassetjament. Sabem què funciona; des del compromís fort i la col·laboració sòlida entre els socis i les comunitats, fins a la millora de les dades, la formació dels docents i els entorns escolars positius. És hora d’aplicar plenament aquests mètodes perquè puguem posar fi a la situació devastadora de la violència escolar”, va afirmar Stefania Giannini, Subdirectora General d’Educació de la UNESCO.

La proposta d’establir un dia internacional realitzada per França, Mèxic i el Marroc posa en relleu la necessitat de solucionar realment les causes profundes de la violència i de promocionar una cultura del respecte dels drets dels alumnes i la tolerància zero respecte a la violència. Aquesta proposta fa una crida als Estats membres, els associats de les Nacions Unides, altres organitzacions internacionals i regionals interessades, així com a la societat civil, incloses les organitzacions no governamentals, les persones i altres parts interessades per a prestar ajuda en la promoció, l’organització i la celebració d’aquest dia internacional.

La lluita contra la violència i l’assetjament escolars és essencial per a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS), en particular el ODS 4, amb la intenció de garantir una educació de qualitat equitativa i inclusiva, i a promoure les oportunitats d’aprenentatge al llarg de tota la vida per a tots, així com el ODS 16 amb la intenció de promoure societats pacífiques i inclusives.