Acostar al professorat una millor formació sobre medi ambient, clima i la seva connexió amb les carreres STEM i facilitar que incorporin formes innovadores en el seu dia a dia són els objectius del projecte Boosting Green Education at School (GREEN-EDU), un projecte cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea en el qual participen escoles d’Itàlia, Grècia, Espanya i Estònia.
Aquest projecte sorgeix com una iniciativa duta a terme per un grup de professors i
professionals de l’àmbit científic i de la divulgació de quatre països diferents (Itàlia,
Espanya, Estònia i Grècia), els qui coincideixen en la idea que el treball cooperatiu, és un
mecanisme eficaç per a aconseguir la innovació i l’intercanvi de bones pràctiques, tot això
amb la finalitat de generar noves estratègies per a l’educació escolar.
Els eixos fonamentals sobre els quals s’articula aquest projecte són, d’una banda, els
objectius mediambientals i climàtics de la UE, per un altre, reforçar els perfils
professionals del professorat, i finalment incrementar els nivells d’assoliment i interès en
STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics (Ciència, Tecnologia, Enginyeria
i Matemàtiques)) per part dels estudiants.
Aquest projecte sorgeix com una iniciativa duta a terme per un grup de professors i
professionals de l’àmbit científic i de la divulgació de quatre països diferents (Itàlia,
Espanya, Estònia i Grècia)
Aquestes prioritats formen part d’un programa de mobilitat que permetrà als docents de diferents països desenvolupar una sèrie d’activitats en les diferents entitats participants, i que posteriorment seran portades a les aules per a sumar nous recursos, continguts didàctics i habilitats bàsiques que puguin ser utilitzades pels estudiants.
El projecte, coordinat per Euphoria Net Srl (Itàlia), suma com a socis a The Science Zone Associazione di Divulgazione Scientifica i i.m.s. Vittoria Colonna (Italia), Digital Idea i Mousiko Gumnasio-Geniko Lukeio Larissas (Grècia), Sihtasutus Teaduskeskus AHHAA i Tartu Jaan Poska Gümnaasium (Estònia), i l’IES Albert Einstein (Espanya).
Com a resultat de l’activitat, Boosting Green Education at School promourà quatre activitats formatives en dos anys (una a cada país), per a compartir les millors pràctiques i comparar metodologies sobre educació ambiental entre docents i experts que treballen per a organitzacions científiques.
Finalment se seleccionaran vint activitats que ajudin a involucrar als estudiants amb accions pràctiques relacionades amb els desafiaments del món real. Tot el treball desenvolupat serà difós finalment amb el suport d’una estratègia de difusió global per a acostar-lo a la comunitat educativa i la ciutadania.
Principals objectius del projecte
- Preparar als mestres per a incloure i integrar l’EA a l’escola;
- Desenvolupar les competències i metodologies dels professors en el desenvolupament d’activitats pràctiques i interactives, que despertin la imaginació i desbloquegin la
mentalitat d’innovació; - Pràctiques d’intercanvi entre l’educació formal i no formal (escoles i organitzacions
científiques); - Millorar l’aprenentatge experiencial fora de l’aula perquè els estudiants puguin
establir connexions i aplicar el seu aprenentatge en el món real; - Promoure un enfocament interdisciplinari vinculat a STEM en incorporar l’EA en el pla d’estudis;
- Promoure la mobilitat de professors en l’exterior;
- Fer que els estudiants estiguin més entusiasmats i compromesos amb l’aprenentatge
de STEM; - Desenvolupar les habilitats dels estudiants, com el pensament crític i creatiu, la
recerca; - Desenvolupar en els estudiants habilitats cíviques, la capacitat de crear interconnexions de problemes socials, ecològics, econòmics, culturals i polítics.