Presentat en primera lectura per part de la ministra d’Educació Isabel Celaá, l’esborrany del anteproyecto de la futura Ley Orgánica de Ordenación e Integración de la Formación davant el Consell de Ministres que ha tingut lloc avui. El text consolida el sistema únic de Formació Professional impulsat pel Ministeri d’Educació i Formació Professional (MEFP), que integra l’FP del sistema educatiu i l’FP per a l’ocupació en un sol model.
Amb la decidida vocació de transformar la Formació Professional, “el nou model se sustenta en la participació, la corresponsabilitat pública i privada, l’estreta vinculació entre els centres de formació i les empreses, la connexió de l’oferta amb la realitat laboral, la innovació, la recerca aplicada o l’emprenedoria”, ha assegurat Celaá, qui ha afegit que «des de fa anys, existeix un desequilibri entre el nivell de formació i les necessitats del mercat laboral».
La futura norma estableix així una oferta única, modular i flexible de Formació Professional dirigida per primera vegada a estudiants i treballadors, (tant empleats com aturats) i ordenada en itineraris formatius que permeten la progressió a través de cinc graus ascendents:
• Grau A: Acreditació parcial de competències
• Grau B: Certificat de Competència Professional
• Grau C: Certificat Professional
• Grau D: Cicles Formatius (Grau Bàsic, Grau Mitjà i Grau Superior)
• Grau E: Cursos d’especialització (títol d’especialista i Màster Professional)
Aquesta nova estructura facilitarà l’accés a tot un ventall de formacions de diferent durada i volum d’aprenentatges que inclou, per primera vegada, unitats formatives o microformacions (Grau A), fins a aconseguir els títols i cursos d’especialització (Graus D i E). D’aquesta manera, cada persona podrà dissenyar i configurar itineraris propis adaptats a les seves expectatives professionals, les seves circumstàncies personals o les seves necessitats laborals.
Amb aquest esquema tota la formació té validesa acadèmica i professional.
Tota la Formació Professional serà Dual
Tota l’oferta en cicles dels Graus C, D i E tindrà caràcter dual i es dividirà en dos tipus:
Formació Professional Dual general: amb un període d’estada en empresa d’entre el 25% i el 35% de la durada total de la formació, i el compromís de l’empresa d’assumir fins a un 20% dels continguts i resultats d’aprenentatge del currículum.
En aquesta tipologia, la fase dual es distribuirà al llarg de tots els cursos i no tindrà caràcter laboral.
El contacte amb l’empresa es promourà a partir del primer trimestre de formació i cada estudiant haurà de disposar d’un pla personalitzat
Formació Professional Dual avançada: amb una formació en empresa entre el 35% i el 50% de la durada total de la formació, així com la impartició per part del centre de treball de fins a un 40% dels mòduls professionals del currículum.
En aquesta modalitat s’estableix una relació contractual de l’estudiant amb l’entitat.
Es reforça així la relació entre els centres de Formació Professional i els centres de treball del seu entorn. La formació s’impartirà després d’una distribució prèvia entre totes dues parts de les tasques formatives i dels continguts curriculars, sempre sota la responsabilitat de les CCAA i els centres.
El contacte amb l’empresa es promourà a partir del primer trimestre de formació i cada estudiant haurà de disposar d’un pla personalitzat. El text incorpora la figura del tutor dual del centre i del tutor dual d’empresa que duran a terme, entre altres tasques, l’avaluació dels aprenentatges de l’alumnat en cadascun dels seus respectius espais, encara que l’avaluació final serà responsabilitat del centre educatiu.
Acreditació de competències
La norma també agilita el sistema d’acreditació de competències professionals adquirides mitjançant l’experiència laboral i vies no formals de formació. El text consolida el procediment obert de manera permanent per a qualsevol competència iniciat el mes de març passat amb l’aprovació del Real Decreto 143/2021
La norma també agilita el sistema d’acreditació de competències professionals adquirides mitjançant l’experiència laboral i vies no formals de formació
Fins a aquest moment, el procés d’acreditació de competències era lent i poc eficient, segons el MEFP, «fins al punt que en una dècada, tan sols 300.000 persones van poder aconseguir l’acreditació de les seves competències. Amb el nou sistema, el MEFP preveu acreditar les competències professionals de més de tres milions de treballadors i treballadores en quatre anys, de les quals 450.000 s’inicien enguany».
Passarel·les amb la Universitat
L’avantprojecte de Llei de Formació Professional regula la relació entre els ensenyaments de Formació Professional i les universitàries. Es recull el reconeixement mutu per a facilitar l’establiment d’itineraris formatius que reconeguin la formació prèviament adquirida en tots dos ensenyaments. A més, impulsa nous models de col·laboració, desenvolupament de projectes compartits i préstec d’espais per a generar transferència de coneixement i experiència, crear innovació i optimitzar recursos.
«Les Administracions educatives i les universitats promouran el reconeixement mutu, en qualitat de crèdits d’educació superior, dels ensenyaments de formació professional de grau superior i els ensenyaments universitaris»
El text estableix així que “les Administracions educatives i les universitats promouran el reconeixement mutu, en qualitat de crèdits d’educació superior, dels ensenyaments de formació professional de grau superior i els ensenyaments universitaris per a facilitar l’establiment d’itineraris formatius que reconeguin la formació prèviament adquirida en tots dos sentits”.
També promouran “la col·laboració entre els centres que imparteixin ensenyaments de formació professional de grau superior del sistema educatiu no universitari i les universitats (…) amb la finalitat de generar transferència de coneixement i experiència, crear innovació i optimitzar recursos, i, a aquest efecte, el desenvolupament de projectes d’actuació conjunts”.
Instruments de gestió
L’avantprojecte de llei crea nous instruments de gestió per a ordenar el nou sistema de Formació Professional.
Es crea un Registre Estatal de Formació Professional, que permetrà a qualsevol ciutadà accedir al mateix i obtenir un informe de vida formativa-professional actualitzat amb la seva experiència formativa.
Es crea també un Catàleg Modular de Formació Professional, en el qual es determinaran els mòduls professionals vinculats a cadascun dels estàndards de competència, i un Catàleg d’Ofertes de Formació Professional, que determinarà el conjunt de les accions formatives disponibles.
A més, se substitueix l’actual Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals pel Catàleg d’Estàndards de Competència Professional, en línia amb la terminologia europea.
Un sistema d’orientació al servei de la ciutadania
Així mateix, el projecte impulsat per Isabel Celaá estableix una Estratègia general d’orientació professional en el marc de la Formació Professional. El text estableix les bases del que serà el nou Sistema d’Orientació al servei de la ciutadania integrat per la formació i l’acreditació de competències. El MEFP aposta per un procés d’orientació com a acompanyament obligat al de l’aprenentatge al llarg de la vida.
El text estableix les bases del que serà el nou Sistema d’Orientació al servei de la ciutadania integrat per la formació i l’acreditació de competències
En el referit als centres, les dues xarxes fins ara independents, la del sistema educatiu i els centres i entitats autoritzades per a la FP per a l’ocupació, seran complementàries. Tots els centres hauran d’estar inscrits en el Registre Estatal de Centres Docents no Universitaris o en el Registre d’Entitats de Formació Professional, segons la seva pertinença o no al sistema educatiu no universitari.
Nou cos docent de professors especialistes
Quant al professorat de Formació Professional, la futura Llei preveu la creació un nou cos de professors especialistes en sectors singulars de Formació Professional, al qual podran accedir tècnics superiors d’FP en determinades especialitats. A més, inclou com a docents de Formació Professional del Sistema Educatiu als professors i formadors que presten serveis en centres o entitats no pertanyents al Sistema Educatiu.
Internacionalització de la formació
La futura Llei també atén una de les recomanacions de la Unió Europea en matèria d’internacionalització. El document regula la participació en projectes i organismes internacionals, la convocatòria de projectes de formació entre centres espanyols i estrangers, així com la mobilitat d’alumnat i professorat entre centres de diferents països.
El text presentat avui en primera lectura per Isabel Celaá inicia ara la seva tramitació formal amb les aportacions d’interlocutors socials i informes de diferents òrgans consultius per a tornar de nou al Consell de Ministres. Després de la seva aprovació pel Govern, començarà la tramitació parlamentària en totes dues cambres en l’últim trimestre de l’any.
Més informació: