Inicio Blog Página 26

Advocats denúncien la LOMLOE davant el Parlament Europeu

La Comisión Jurídica Nacional por la Libertad de Educación, grup de professionals del Dret entorn del qual es reuneixen diverses institucions educatives, va presentar davant la Comissió de Peticions del Parlament Europeu, una Petició per la qual se sol·licita l’empara de les institucions comunitàries enfront de la violació de drets fonamentals i els atacs a la Llibertat d’Educació provocats per la recentment aprovada Llei Celaá.

 

La Comissió Jurídica va denunciar «la precipitada manera d’aprovació de la LOMLOE, tramitada sota situació de pandèmia, i amb el rebuig del govern i afins, al fet que els agents educatius intervinguessin en la tramitació de la proposició de llei».

En el seu escrit davant el Parlament Europeu, registrat per aquesta cambra el passat 28 de gener, va denunciar, entre altres, la violació dels articles 14 de la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea i 27 de la Constitució Espanyola, que protegeixen la llibertat d’educació i d’ensenyament. En particular, la llibertat dels pares al fet que els seus fills puguin rebre una educació conforme a les seves conviccions religioses, filosòfiques i pedagògiques.

En particular, la llibertat dels pares al fet que els seus fills puguin rebre una educació conforme a les seves conviccions religioses, filosòfiques i pedagògiques

Segóns denuncien: «La LOMLOE violenta els més elementals principis de llibertat i d’igualtat de drets entre famílies i alumnes». En concret, la Comisión va posar l’accent en sis aspectes bàsics que, sota el seu criteri, vulneren la normativa comunitària o nacional.

En aquest sentit, la Comisión Jurídica «treballa perquè la vulneració de Drets Fonamentals rebi l’oportuna resposta política des del Parlament Europeu i s’obrin vies d’intervenció perquè les institucions comunitàries protegeixin jurídicament els drets essencials de tantes famílies que han estat vulnerats».

Se sumen, d’aquesta manera, a Mas Plurales, la plataforma que també va demanar empara a l’Eurocambra per considerar la Llei Celaá contrària a la Constitució i va emprendre una campanya de recollida de signatures per aturar-la.

Encarna Cuenca nova presidenta del Consejo Escolar del Estado

Cuenca substitueix a Enrique Roca, qui ha deixat el càrrec després de dos anys / Imatge: MEFP

El Consell de Ministres ha aprovat avui, a proposta del Ministeri d’Educació i de Formació Professional (MEFP), el nomenament d’Encarna Cuenca, fins ara presidenta del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, com a presidenta del Consejo Escolar del Estado (CEE). Substitueix així a Enrique Roca, qui deixa el càrrec després de més de dos anys al capdavant del principal òrgan consultiu en matèria d’Educació.

 

Encarna Cuenca (Albacete, 1958) és Diplomada en Magisteri, especialitat Ciències, i Llicenciada en Belles arts, especialitat d’Escultura, per la Universitat Politècnica de València. Des de setembre de 2015 és presidenta del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana i, per tant, membre de la Junta de Participació Autonòmica, per la qual cosa ha format part dels treballs i debats del Consejo Escolar del Estado des de llavors.

Cuenca substitueix a Enrique Roca, qui ha deixat el càrrec després de dos anys

Entre 2005 i 2012 va ser directora de l’Organisme Autònom Programes Educatius Europeus (OAPEE), subdirectora general de Aprendizaje a lo Largo de la Vida, directora de la Agencia Sócrates en la Subdirecció General de Programes Europeus i cap de Registro de Centros de la Subdirección General de Programas Europeos, càrrecs tots ells en el Ministeri d’Educació.

Anteriorment, va ser Responsable de Programes Europeus d’Educació i traductora del Gabinet d’Ensenyament i Ús del Valencià en la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència de la Comunitat Valenciana. A més, ha exercit la docència en centres educatius d’Educació Primària i Instituts d’Educació Secundària.

 

Personalitats de reconegut prestigi

D’altra banda, en haver conclòs el període per al qual van ser nomenats, s’han renovat els llocs de cinc consellers titulars del grup de personalitats de reconegut prestigi. Dos d’ells prorroguen la seva permanència i tres s’incorporen al Consell.

Els nous consellers són Francisco Luna, llicenciat en Filologia Hispànica per la Universitat de Deusto i vicepresident del Consell Escolar d’Euskadi de 2009 a 2013; José Manuel Bar, llicenciat en Filosofia, Ciències de l’Educació i Psicologia, inspector d’Educació i vicepresident de l’associació d’inspectors ADIDE; i Raquel Pérez Sanjuán, directora del secretariat de la Comissió Episcopal per a l’Educació i Cultura de la Conferencia Episcopal Española (CEE) i professora associada de Dret Canònic en Ciències Religioses.

El Consejo Escolar del Estado està format per 107 integrants, entre els quals es troben 12 personalitats de reconegut prestigi

Continuen Nieves Segòvia, consellera des de 2015, doctora en Pedagogia, vicepresidenta de Asociación de Colegios Privados Independientes – Círculo de Calidad Educativa (CICAE); i Maria Luz Sanz Escudero, consellera des de 2008 a proposta del CERMI (Comitè D’Entitats Representants de Persones amb Discapacitat) i sòcia fundadora de la Asociación de Familias de Personas con Discapacidad Auditiva de Navarra Eunate..

El Consejo Escolar del Estado és l’òrgan de participació dels sectors més directament relacionats amb el món educatiu. Es va crear amb la Llei orgànica reguladora del dret a l’educació el 1985. El seu àmbit s’estén a tot l’Estat. Desenvolupa també una tasca consultiva, d’assessorament i proposta al Govern en relació amb els diferents aspectes del sistema educatiu.

Està format per 107 integrants, entre els quals es troben 12 personalitats de reconegut prestigi.

Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència

Una científica del CSIC impartint el taller de divulgació ‘Descobrint la llum’ en el marc del projecte Ciudad Ciencia. / CSIC

El CSIC se suma al Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència amb desenes d’activitats

 

La iniciativa, que se celebra entorn de l’11 de febrer, persegueix superar la bretxa de gènere en l’àmbit científic.

 

CSIC / Com cada any, les científiques del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) se sumen al Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència amb la seva participació en nombroses activitats que se celebraran durant tot el mes de febrer; gran part d’elles, de manera virtual.

Totes les propostes estan dirigides a mostrar el treball de les dones investigadores, desfer estereotips i encoratjar en nenes i nens l’interès per la ciència

L’objectiu d’aquesta iniciativa ciutadana és contribuir a la igualtat de gènere en l’àmbit científic, per la qual cosa totes les propostes estan dirigides a mostrar el treball de les dones investigadores, desfer estereotips i encoratjar en nenes i nens l’interès per la ciència.

 

Activitats per a centres d’ensenyament

Entre les propostes, abunden les dirigides a l’alumnat de diferents nivells educatius. Les investigadores del CSIC visitaran col·legis i instituts per a parlar del seu treball i prendran part en activitats educatives en línia organitzades pels centres i unitats de l’organisme.

En elles, l’alumnat de Primària tindrà ocasió d’assistir a una xerrada-taller sobre matemàtiques i astronomia, recórrer els laboratoris de l’Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC) o conèixer a les joves científiques del Consell a través dels vídeos del certamen ‘Yo investigo. Yo soy CSIC’. A més, aquells qui tinguin entre 10 i 14 anys podran descobrir el dia a dia del Museo Nacional de Ciencias Naturales (MNCN-CSIC) de la mà del seu personal investigador i tècnic.

Un desayuno con investigadoras del Instituto de Síntesis Química y Catálisis Homogénea (ISQCH-CSIC-UNIZAR) i una trobada virtual amb científiques del Instituto de Astrofísica de Andalucía (IAA-CSIC) són algunes de les propostes per a ESO i Batxillerat. En clau més lúdica, l’Institut de Ciències de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC) i l’Institut de Recerca en Ciències de l’Alimentació (CIAL-CSIC-UAM) desafien a l’alumnat a demostrar els seus coneixements sobre dones científiques en una lliga Kahoot i un quiz online. Mentrestant, el projecte Paleo11F, que compta amb col·laboració del MNCN, anima a participar en ¡Evoluciona o extínguete!, un joc per a aprendre sobre la història de la vida, els fòssils i les paleontòlogues i geòlogues que són darrere d’algunes d’aquestes troballes.

 

Xerrades i trobades per a tots els públics

Per al públic general també s’ha programat una gran varietat d’activitats en línia, com una taula rodona sobre la perspectiva de gènere en la I+I internacional, organitzada per la Vicepresidència de Relacions Internacionals del CSIC. La trobada, que es retransmetrà pel canal del canal del CSIC en YouTube, serà moderada per la historiadora i europarlamentària Lina Gálvez i comptarà amb la participació de les investigadores Mercedes García-Arenal, arabista en el Centro de Ciencias Humanas y Sociales (CCHS-CSIC); Nuria Flames, experta en diversitat neuronal de l’Institut de Biomedicina de València (IBV-CSIC); Pilar Tiemblo, especialista en tecnologia de Polímers del Instituto de Ciencia y Tecnología de Polímeros(ICTQ-CSIC); i Lorda Verds-Montenegro, astrofísica en l’IAA.

Una xerrada sobre les guanyadores del Nobel de Química el 2020, promotores de la revolució genètica CRISPR, i una altra sobre els premiats amb el de Nobel de Física, per la seva aportació al coneixement dels forats negres, són les propostes del Instituto de Física Teórica (IFT-CSIC-UAM) per al 11F. Per part seva, el Instituto de Física de Cantabria (IFCA-CSIC-UNICAN) oferirà tres xerrades virtuals sobre biomedicina, fotònica i evolució humana; i el Instituto de Neurociencies una trobada amb diverses de les seves investigadores.

Historias de amor y odio entre electrones (Instituto de Ciencia de Materiales de Madrid, ICMM-CSIC), Buscando la bebida más saludable (CIAL) o Robótica: aplicaciones y retos (Centro Nacional de Biotecnología, CNB-CSIC) són els títols d’altres conferències dedicades a les diferents àrees en les quals treballen les investigadores del CSIC. No obstant això, també hi haurà ocasió per a iniciatives enfocades a abordar la situació de les dones en l’àmbit de la I+D de forma més genèrica, com les xerrades ¿Cómo se puede ser científica en España?, del Centro de Biología Molecular Severo Ochoa (CBM-CSIC-UAM), i La carrera investigadora de las mujeres en el CSIC, del CIAL, o el curso de lenguaje inclusivo y no sexista organitzat per l’ICMAB.

Per a un públic més especialitzat, com el personal investigador, el ICMM i el Instituto de Ciencias del Mar (ICM-CSIC) programen una trobada ¿Para qué sirve hacer un Plan de Igualdad de Género en un centro CSIC?  I, per al professorat en formació, el ICMM a més ofereix la xerrada Por qué las chicas no estudian ciencias técnicas y qué podemos hacer en clase.

Finalment, investigadores del CSIC també seran presents en els diàlegs en línia  La ciencia desde diversas perspectivasque promou el Ayuntamiento de Zaragoza.

 

Contingut ‘en línia’ i xarxes socials

L’11 de febrer, el CSIC anunciarà el còmic guanyador del concurs del IFCA Científicas en lucha, que enguany se centra en les investigadores que estudien el coronavirus, i llançarà diversos vídeos en xarxes socials. Un d’ells serà #YoutubersPorUnDia, una iniciativa de l’IFT que recull aportacions de l’alumnat de diferents etapes educatives sobre la història i els descobriments d’alguna física o matemàtica eminent. Un altre, un audiovisual elaborat per la Delegació del CSIC a Andalusia que denuncia els estereotips que continuen existint sobre les persones que es dediquen a la ciència. L’enquesta de carrer realitzada durant l’enregistrament va revelar que la majoria de les vegades es pensa en un rol masculí per a l’exercici de la ciència. Per part seva, al llarg de diversos dies, el Instituto de Ciencias Matemáticas (ICMAT-CSIC) difondrà diversos vídeos en els quals investigadors i investigadores del centre destacaran la figura de la matemàtica que més ha influït en la seva carrera.

A més, l’11 de febrer es reunirà la Comissió Dones i Ciència del CSIC amb l’assistència de la presidenta de l’organisme, Rosa Menéndez. Durant la trobada està previst aprovar el nou compte de la Comissió en Twitter, una eina de la qual disposarà a partir d’ara aquest òrgan assessor per a difondre les seves iniciatives en pro de la igualtat de gènere en la recerca. Servirà, per exemple, per a traslladar a la societat els seus informes anuals sobre el progrés de les dones investigadores dins del CSIC.

Altres continguts virtuals elaborats per a la commemoració són un dossier de la representació del CSIC a les Illes Balears que recull els perfils de 20 investigadores del CSIC a les illes; el vídeo amb la lectura teatralitzada Madame Châtelet y sus seguidoras en Instagram, protagonitzada per científiques del ICMAB; o l’exposició Cabo de Gata, Vivir bajo la luz, de la Estación Experimental de Zonas Áridas (EEZA-CSIC).

També, el Instituto de Física Corpuscular (IFIC-CSIC-UV) projectarà un documental sobre Lise Meitner, la física que va descobrir la fusió nuclear, i presentarà el projecte que en els pròxims mesos portarà als teatres espanyols la història del seu descobriment.

Més informació sobre la iniciativa i les seves activitats, en el web: https://11defebrero.org/

La UNESCO demana prioritat de vacunació per als docents

Un any després de l’inici de la pandèmia de COVID-19, els governs s’han esforçat a reduir al mínim els tancaments a nivell nacional -de 190 països durant el pitjor moment l’abril de 2020 a 30 països en l’actualitat -a favor de tancaments parcials i/o locals. Avui, les escoles estan totalment obertes a 101 països.

 

Font: UNESCO

Més de 800 milions d’estudiants, equivalent a més de la meitat de la població mundial estudiantil, continuen enfrontant-se a importants interrupcions en la seva educació, des del tancament total de les escoles en 31 països fins a la reducció dels horaris acadèmics en altres 48, segons dades de la UNESCO.

El mapa mostra com, des de l’inici de la pandèmia, les escoles han estat tancades per complet durant una mitjana de 3,5 mesos (14 setmanes). Aquesta xifra s’eleva a 5,5 mesos (22 setmanes) -equivalent a dos terços d’un any acadèmic- si es tenen en compte els tancaments d’escoles en zones localitzades.

Durada dels tancaments complets i parcials d’escoles / Font: UNESCO

La durada dels tancaments varia molt segons la regió, des de cinc mesos (20 setmanes) de tancaments complets a nivell nacional de mitjana als països d’Amèrica Llatina i el Carib, fins a dos mesos i mig (10 setmanes) a Europa, i només un mes a Oceania.

Els governs s’han esforçat a reduir al mínim els tancaments a nivell nacional -de 190 països durant el pitjor moment a l’abril de 2020 a 30 països en l’actualitat -a favor de tancaments parcials i/o locals

S’observen variacions regionals similars quan es tenen en compte els tancaments localitzats. La durada dels tancaments complets i localitzats va superar els set mesos (29 setmanes) de mitjana a Amèrica Llatina i el Carib, en comparació amb la mitjana mundial de cinc mesos i mig (22 setmanes).

Els governs s’han esforçat a reduir al mínim els tancaments a nivell nacional -de 190 països durant el pitjor moment l’abril de 2020 a 30 països en l’actualitat -a favor de tancaments parcials i/o locals. Avui, les escoles estan totalment obertes a 101 països.

 

 

Pandèmia i finançament educatiu

Les dades publicades per l’Informe de Seguiment de l’Educació en el Món de la UNESCO mostren que, fins i tot abans de la crisi de la COVID-19, només un de cada cinc països demostrava un fort compromís amb l’equitat en l’educació a través dels seus mecanismes de finançament, i hi ha pocs indicis que existeixi una forta preocupació sobre aquesta en les respostes enfront de la COVID-19.

Font: UNESCO

Les dades de la UNESCO mostren que el sector només rep un 0,78% dels paquets d’ajuda a tot el món. A més, s’estima que l’ajuda a l’educació pugui disminuir en un 12% a conseqüència de la pandèmia. Segons les seves conclusions, la pandèmia també pot augmentar el dèficit de finançament de l’educació en un terç, fins a aconseguir els 200 000 milions de dòlars anuals als països d’ingressos baixos i mitjans, la qual cosa representa prop del 40% del cost total. La inversió inicial en programes de recuperació estalviarà diners en el futur, reduint en un 75% el cost de la reparació dels danys causats per la COVID-19.

Per a permetre un retorn segur a l’escola, la UNESCO ha demanat que els 100 milions de docents i educadors del món tinguin prioritat en les campanyes de vacunació

En la Reunió Global sobre l’Educació convocada per la UNESCO a l’octubre de 2020, els governs i socis es van comprometre a protegir els pressupostos d’educació i a centrar la recuperació en la reobertura segura i inclusiva de les escoles, sense oblidar el suport als professors, el desenvolupament d’habilitats i la connectivitat per a tots.

Per a permetre un retorn segur a l’escola, la UNESCO ha demanat que els 100 milions de docents i educadors del món tinguin prioritat en les campanyes de vacunació.

L’abandonament escolar prematur és del 17,4 % a Catalunya

La taxa d’abandonament escolar prematur en el conjunt espanyol se situa en el 16% el 2020

Segons les dades de la Encuesta de Población Activa

 

Publicat un primer avanç dels principals resultats de l’any 2020 a la síntesi d’informació estadística sobre les variables educatives que es recullen en la Encuesta de Població Activa (EPA) que indica que Espanya encara està lluny d’aconseguir l’objectiu fixat per la UE d’assolir el 10% d’abandonament escolar. A Catalunya, la xifra se situa en un 17,4 % mentre que el conjunt espanyol és del 16 %.

 

El percentatge de persones de 18 a 24 anys que no havia completat la segona etapa d’Educació Secundària (FP de Grau Mitjà, Bàsica o Batxillerat) i no seguia cap mena de formació l’any passat al conjunt espanyol se situa en el 16%, 1,24 punts menys que l’any anterior, segons les dades de la Encuesta de Población Activa (EPA) analitzades pel Ministerio de Educación y Formación Profesional. És a dir, al voltant de 530.000 persones, 343.000 homes i 186.500 dones, havien abandonat els estudis el 2020. A Catalunya, aquest percentatje és més d’un punt superior, concretament, del 17,4 %.

Malgrat que les xifres d’abandonament prematur han baixat, l’objectiu europeu de reduir la taxa al 10% el 2020 no es cumpleix a Espanya (16%) i menys a Catalunya (17,4%)

Segons l’anàlisi del Ministerio de Educación, els 1,24 punts de descens de l’abandonament prematur de l’educació i la formació l’any 2020 respecte a 2019 estan associats a l’increment en 1,5 punts de la proporció de població que ha aconseguit el nivell de formació CINE 3 (nivell 3 de la Classificació Internacional Normalitzada de l’Educació: Educació Secundària Segona Etapa), proporció que s’ha incrementat des de l’any 2010 en 14,2 punts.

Val a dir que els països de la UE s’havien compromès a reduir el percentatge mitjà de joves que abandonen prematurament els estudis a menys del 10% per l’any 2020, amb la qual cosa el cas espanyol -malgrat la millora- sobrepassa en sis punts aquest llindar i en el cas català en més de set punts. De mitjana, la taxa d’abandonament escolar prematur es va reduir a tota Europa, passant del 13,4% en 2011 al 10,6% el 2018.

 

L’abandament masculí és un 74% superior al de les dones

Des de 2010, la taxa d’abandonament prematur a Espanya ha disminuït 12,1 punts, passant del 28,2% el 2010 al 16% el 2020, la qual cosa suposa un 43% menys. Aquest descens ha estat superior entre els homes (13,3%) que entre les dones (11%), encara que la taxa continua sent el 2020 molt superior entre els homes: un 20,2% enfront del 11,6%, és a dir, un 74% més.

Per Comunitats Autònomes, hi ha quatre que el 2020 han aconseguit situar-se per sota de l’objectiu del 10% i per sota també de la taxa mitjana de la UE (10,2%). Es tracta de País Basc (6,5%), Astúries (8,9%), Cantàbria (9,1%) i Madrid (10%). Altres quatre CCAA van tenir taxes entre el 10% i el 15% (Navarra, Galícia, Aragó i La Rioja), mentre en l’extrem oposat, amb taxes superiors al 20%, estan Illes Balears (21,3%), Andalusia (21,8%), Ceuta (22,8%) i Melilla (25,5%). Castella i Lleó, la Comunitat Valenciana, Catalunya, Canàries, Extremadura, Múrcia i Castella-la Manxa obtenen taxes d’entre el 15% i el 20%.

Abandonament escolar prematur per comunitat autònoma. Any 2020 / Gràfic: Ministerio de Educación

 

Educació superior

L’EPA també ofereix informació sobre el percentatge de població de 30 a 34 anys que ha aconseguit l’educació superior. L’any passat, aquesta taxa va ascendir al 44,8%, superant en gairebé cinc punts la mitjana europea (40%). Les dones, amb una taxa del 50,9%, superen als homes (38,7%) en més de 12 punts.

Destaca el percentatge en el cas de les dones, que supera el 50% (50,9%), enfront del 38,7% en els homes (12,2 punts menys)

Respecte a la formació permanent, els resultats de 2020 mostren una millora. Així, l’11% de la població de 25-64 anys ha seguit algun tipus de formació en les quatre últimes setmanes, 0,4 punts més que l’any anterior. Les dones presenten un percentatge més alt de participació (12%) que els homes (9,9%).

En relació a l’indicador d’Educació Superior, l’any 2020 el 44,8% de la població de 30-34
anys ha aconseguit aquest nivell (+0,1 punts més que l’any anterior) situant-se
per sobre del punt de referència europeu del 40% per a l’any 2020 i de la mitjana UE 27 de 2019 (40,3%). Destaca el percentatge en el cas de les dones, que supera el 50% (50,9%), enfront del 38,7% en els homes (12,2 punts menys).

CRUE davant la nova Llei d’Universitats

Rectors i rectores en la celebració de la primera Assemblea General de Crue de 2021 / CRUE

El president de Crue avança la renovació dels òrgans de l’associació de cara a la nova Llei d’Universitats

 

Crue Universidades Españolas ha celebrat la seva primera Assemblea General de l’any, sota format telemàtic i dirigida pel president de la institució, José Carlos Gómez Villamandos. Tant l’estrategia Universidad2030, la renovació dels òrgans de Govern de Crue com la presentació del projecte de nova llei d’Universitats han estat els eixos de la reunió.

 

Font: CRUE

Crue Universidades Españolas ha celebrat la seva primera Assemblea General de l’any. La reunió del màxim òrgan de Govern de l’associació s’ha realitzat en format telemàtic i ha estat dirigida pel president de Crue i rector de la Universitat de Còrdova, José Carlos Gómez Villamandos, qui s’ha encarregat d’explicar als 76 rectors i rectores participants els pròxims passos de la institució en la seva estratègia Universidad2030 i la necessitat d’avançar la renovació dels òrgans de Govern davant les importants negociacions que es preveuen amb la presentació del projecte de nova llei d’Universitats.

El president de Crue, en un curs en el qual malgrat l’emergència sanitària provocada per la pandèmia de la Covid-19 s’han aconseguit desenvolupar nombrosos processos electorals en diferents universitats, ha aprofitat la trobada en línia per a saludar públicament als nous rectors i rectores i per a agrair als membres sortints l’«enorme esforç» realitzat en aquests mesos tan complicats. Gómez Villamandos ha recalcat davant l’Assemblea la importància de difondre i visibilitzar davant la societat les necessitats i reptes de la Universitat de la dècada vinent.

Gómez Villamandos ha posat l’accent en l’oportunitat que suposa per a l’estratègia Universidad2030 de Crue la imminent presentació del projecte de nova Llei orgànica d’Universitat

En aquest sentit, Gómez Villamandos ha posat l’accent en l’oportunitat que suposa per a l’estratègia Universidad2030 de Crue la imminent presentació del projecte de nova Llei orgànica d’Universitats i en la importància de renovar com més aviat millor els òrgans de Govern de Crue perquè quan comencin les complexes negociacions que s’esperen, els nous membres de la institució estiguin plenament assentats. El mandat del president de Crue hauria de renovar-se el mes vinent de maig, però es preveu que la nova norma es presenti cap a setembre d’enguany en curs.

 

Negociacions amb els Ministeris

Gómez Villamandos ha informat també de les reunions que des dels grups de treball de Crue s’estan duent a terme amb els Ministeris d’Universitats i de Ciència i Innovació per a abordar temes tan importants com l’RD de creació d’universitats i centres universitaris, la proposta d’RD de derogació del Decret de 1954 pel qual s’aprova el Reglament de Disciplina Acadèmica, la prova d’accés dels estudiants internacionals que estableix la LOMLOE, la possible posada en marxa d’un sexenni de Docència, l’avaluació de sexennis del Personal Docent Investigador contractat i la modificació de la Llei de la Ciència per a promocionar una carrera investigadora estable.

Tots van donar compte de l’estat de les negociacions que en els seus respectius àmbits estan mantenint amb els Ministeris pertinents

Durant la presentació del seu informe, Gómez Villamandos va intercalar les seves explicacions amb les intervencions detallades del president de Crue–Docència i rector de la Universitat de Cantàbria, Ángel Pazos; de la presidenta de Crue–Professorat i rectora de la Universitat de València, Mavi Mestre; del president de Crue-Sostenibilitat i rector de la Universitat d’Oviedo, Santiago García Granda; del president de Crue–I+D+i i rector de la Universitat Autònoma de Madrid, Rafael Garesse; de la delegada per a Polítiques d’Igualtat i rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón; del president de Crue–TIC i rector de la Universitat de Jaén, Juan Gómez; així com de la rectora de la Universitat de la Llacuna, Rosa Aguilar, i del rector de la Universidade de Santiago de Compostel·la, Antonio López. Tots van donar compte de l’estat de les negociacions que en els seus respectius àmbits estan mantenint amb els Ministeris pertinents.

Acabada la presentació de l’informe, s’han abordat les propostes de projectes universitaris per als fons europeus de recuperació Next Generation EU. En aquest punt, el president de Crue ha defensat que la Universitat ha de ser un element clau en la recuperació econòmica del país i, amb l’ajuda del vicepresident adjunt Salustiano Mato, ha avançat les línies generals del projecte Transformar els Campus per a transformar la Societat, presentat per Crue al Ministeri d’Universitats amb l’objectiu d’impulsar el canvi cap a una veritable Economia del Coneixement.

 

Estratègia Internacional

Durant l’Assemblea, s’ha posat en coneixement de la resta dels membres de la mateixa l’estat en el qual es troben les nombroses accions i iniciatives d’àmbit internacional en les quals Crue participa. El membre del Comitè Permanent i rector de la Universitat Ramon Llull, Josep Maria Garrell, ha informat de la intensificació de l’activitat internacional de l’associació des de l’aprovació de l’estratègia d’internacionalització de Crue, que inclou com a línia prioritària l’acció a Europa. En aquest punt, ha assenyalat l’avanç en la coordinació amb l’associació europea d’universitats (els EUA) i ha posat en valor el treball dels representants de Crue en els seus grups de treball. El rector va recordar que el vicepresident adjunt de Crue, José María Sanz, va ser nomenat delegat de Crue per a Brussel·les i que la seva dedicació ha permès abordar de manera proactiva els temes polítics d’interès per a les universitats a nivell europeu.

Per part seva, el vicepresident de Crue i rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora, ha ofert en la seva intervenció una visió global de la coordinació de Crue amb l’EUA en el nou cicle de l’associació i ha destacat alguns temes de treball com la formulació d’un nou Pla Estratègic, el Projecte de l’EUA sobre la visió de les universitats a Europa en 2030, o la negociació del pressupost europeu per al pròxim marc financer anual 2021-2027. El rector ha recordat la importància de la comunicació i coordinació establerta amb els representants de Crue en els grups de treball de l’EUA per a avançar en la implicació de Crue en aquests temes.

El vicepresident adjunt, José María Sanz, ha estat l’encarregat d’informar l’Assemblea sobre la situació que planteja el Brexit per a la futura participació del Regne Unit en els programes europeus Horitzó Europa i Erasmus+, de gran rellevància per a les universitats. I també sobre l’informe d’Implementació del Procés de Bolonya 2020 que presenta el període 2018-2020 com un de canvis importants accelerats per la pandèmia, però en el qual les diferències en la implementació del procés entre països són notables. El vicepresident adjunt ha fet aquí referència a les dades en el Sistema Universitari Espanyol.

Finalment, el també vicepresident adjunt Juan Julià, ha presentat als assistents el Diploma de Postgrau en Política i Gestió Universitàries posat en marxa enguany per Crue amb el qual es pretén professionalitzar encara més la trajectòria d’aquells membres de la comunitat universitària que orientin la seva projecció cap a la gestió, organització i funcionament de la Universitat. L’objectiu d’aquest curs és, dins de la Missió d’impulsar el progrés social i dirigir al país cap a una Economia del Coneixement, formar persones amb una visió clara i global de la Universitat que es necessita per a aconseguir aquesta meta en la dècada vinent.

Tecnologia i digilització del sistema educatiu

kirillslov / Pixabay

La consultora Making Science ha publicat l’informe “Transformación sectorial. Hacia un futuro más digital” que analitza les mancances digitals i tecnològiques del sistema educatiu, molt especialment les derivades durant la pandèmia. Així, el pas de l’educació presencial a un altre més telemàtica pot tenir un impacte gran i d’una llarga durada.

 

«Des d’un punt de vista de la previsible evolució de la situació econòmica del sector,
totes les previsions adverteixen que l’impacte global de la crisi actual serà gran
i durader», destaca l’informe de la consultora Making Science. Per a fixar la magnitud del canvi que, encara que existeixen cada vegada més centres educatius i titulacions que imparteixen els seus programes exclusivament en línia, fins abans de l’inici de la pandèmia suposaven només al voltant del 18-20% del total a Espanya i en el conjunt d’Europa, amb un creixement sostingut, però relativament lent.

L’informe assegura que, a l’escassa digitalització del sistema educatiu, se li suma la falta de suport als professors, que necessiten eines que s’adaptin a la nova situació d’entorn remot

L’informe assegura que, a l’escassa digitalització del sistema educatiu, se li suma la falta de suport als professors, que necessiten eines que s’adaptin a la nova situació d’entorn remot i que, a més, permetin la interacció entre els alumnes i estableixin una xarxa de relacions beneficioses per a tots. “De no crear un entorn adequat en el qual les necessitats digitals estiguin resoltes, l’alumnat podria veure la seva educació compromesa, especialment des d’un punt de vista de falta d’igualtat d’oportunitats. No tots els alumnes disposen de les eines digitals necessàries per a seguir la formació en línia”, assegura Gonzalo Valdés, Chief Strategy Officer en Making Science.

Una resposta adequada de les administracions nacionals i europees pot ajudar a mitigar els danys a llarg termini, però els centres hauran de reaccionar ràpida i decisivament, assegura l’informe.

 

Problemes de ciberseguretat

És molt normal que, en els esforços contrarellotge per a moure els programes
presencials per a ser impartits en línia, no s’hagi prestat la suficient atenció al fet que
els riscos de sofrir un ciberatac creixen exponencialment segons més persones
es connecten als sistemes de centres mitjançant l’ús d’Internet.

Les universitats ja han suportat ciberatacs en els quals usuaris no desitjats
han interromput les classes, per exemple

Les universitats ja han suportat ciberatacs en els quals usuaris no desitjats han interromput les classes, per exemple. Qualsevol organització educativa ha de reforçar els seus sistemes de seguretat per a prevenir aquests problemes, tancant les bretxes que els atacants poden explotar i realitzant les inversions necessàries per a garantir la seguretat i la privacitat de les dades.

Protegir les eines utilitzades per a l’ensenyament mitjançant la implementació de protocols segurs d’aprenentatge remot, inclòs l’ús de xarxes privades virtuals (VPN) i educar als treballadors, alumnes i professors a identificar i no caure en possibles paranys en línia com el phishing o qualsevol altre sistema d’enginyeria social són algunes de les propostes que assenyala la consultora.

Situación actual de la educación en España a consecuencia de la pandemia

Este estudio, del Consejo Escolar del Estado, ofrece información sobre las excepcionales circunstancias en las cuales acabó el curso 2019-2020 y se inició el año académico 2020-2021. Parte de una reflexión sobre la educación no presencial durante el confinamiento, así como del análisis de las condiciones sanitarias de los centros y la incidencia de la enfermedad COVID-19 en el alumnado desde el comienzo de la presencialidad.

 

La publicación empieza con el análisis de la situación de confinamiento y educación a distancia de finalización del curso en que se ocasionó la epidemia. También aborda la incidencia de la enfermedad COVID-19 en el alumnado e incluye una valoración de las condiciones sanitarias de los centros en el comienzo del siguiente curso. En este punto se señala la repercusión de esta crisis en la educación y en la amplificación de las brechas digital y social.

Seguidamente, se incluye el examen de las medidas extraordinarias implementadas para afrontar los problemas sanitarios y las dificultades de la enseñanza en este contexto. Se refieren los recursos extraordinarios destinados a hacer frente a efectos de la pandemia en el sistema educativo. Además, se describen las políticas e iniciativas y las medidas sanitarias llevadas a cabo por las Administraciones educativas en el inicio del curso 2020-2021, incluyendo las de apoyo en las familias, en España.

A continuación, se refieren las difíciles condiciones de trabajo en los centros educativos. Se relatan las disposiciones pedagógicas y didácticas llevadas a cabo, se enumeran los medios materiales empleados -particularmente para afrontar las clases no presenciales-, así como la conexión de estas actuaciones con la vuelta a la educación presencial en el curso 2020-2021.

Finalmente, se analizan las circunstancias de la enseñanza durante el periodo estudiado e iniciativas de adaptación de currículum, así como de apoyo y refuerzo. Asimismo, se consideran las situaciones extraordinarias presentadas en el progreso de los aprendizajes, teniendo en cuenta la repercusión de la situación social y de las medidas adoptadas en el desarrollo psicológico y emocional del alumnado.

Junto con este documento se presenta un anexo con la normativa estatal y autonómica publicada a raíz de la situación de la pandemia y un segundo anexo que repasa las medidas equivalentes adoptadas en el ámbito de la Unión Europea y en una selección de países.

Acceder al informe

­­El coneixement del cervell en un llibre per a docents

Imatge de John Hain / Pixabay

El concepte de neuroeducació és relativament nou. No fa gaire que se’n parla, però cada vegada es fa més palès que saber com es forma, com madura i de quina manera funciona el cervell mentre aprenem és un element clau per als professionals de l’ensenyament. Està demostrat que conèixer les darreres recerques en neuroeducació i aplicar-les a l’aula pot millorar la pràctica educativa i, alhora, adaptar-la a les necessitats del segle XXI.

 

Universitat de Barcelona

David Bueno, professor de la Facultat de Biologia, i Anna Forés, professora de la Facultat d’Educació, acaben de publicar l’obra La práctica educativa con mirada neurocientífica. L’objectiu del volum, que es publicarà properament en versió catalana, és clar: combatre una de les crítiques més esteses de la neuroeducació, a saber, que les idees que aporta poden ser molt vàlides sobre el paper, però sovint resulta complex posar-les en pràctica. Bueno i Forés, codirectors de la Càtedra de Neuroeducació UB-Edu1st, asseguren que «el tret distintiu d’aquest llibre és que aporta experiències pràctiques neuroeducatives que, tot i ser molt senzilles d’aplicar, poden proporcionar resultats impressionants».

El llibre inclou experiències pràctiques de totes les etapes educatives, des de la infantil fins a la universitat, passant per altres estudis superiors i l’educació per a adults

El llibre inclou experiències pràctiques de totes les etapes educatives, des de la infantil fins a la universitat, passant per altres estudis superiors i l’educació per a adults. Totes elles les han dut a terme els mateixos membres de la Càtedra, que són coautors de l’obra. Bueno defensa que els beneficis de la neuroeducació i la seva posada en pràctica són vàlids per a qualsevol etapa formativa, perquè «el cervell va madurant amb l’edat, incorporant capacitats i fent-les progressar». «Amb independència de l’etapa vital en què ens trobem, sempre està aprenent constantment», assegura l’expert.

 

Transformar l’ensenyament des de la neuroeducació

S’ha pres realment consciència de la importància de fer recerca en neuroeducació quan s’ha disposat de la tecnologia que permet veure com funciona el cervell, en viu i en directe, en qualsevol situació i en persones de qualsevol edat i condició.

«El de la neurociència és un terreny encara molt novell. Fins fa pocs anys no disposàvem de les tècniques que avui dia ens permeten monitoritzar zones concretes del cervell i analitzar com funcionen en situacions quotidianes», explica Bueno. «Gràcies a aquestes eines —remarca—, hem començat a entendre com aprenem, què ens motiva i, per exemple, quin és el paper de les emocions. Aquests descobriments generen moltes possibilitats a l’hora de millorar les propostes educatives, amb una base científica sòlida».

Forés puntualitza, tanmateix, que cal ser prudents i humils: «Cal anar transferint les recerques en neurociències al terreny educatiu i recordar, sempre, que la neuroeducació no és una disciplina substituta de la pedagogia. No ho pot ser. És una aproximació complementària que permet disposar de dades noves per continuar fent recerca des de la pedagogia, la sociologia o la psicologia». L’educació demana noves respostes per adaptar-se a les necessitats del segle XXI i, en aquest sentit, els investigadors expliquen que la neurociència ha validat i confirmat moltes de les coses que ja se sabien o s’intuïen, i ha demostrat que molts dels mites relacionats amb l’educació, fins fa poc temps inqüestionables, com ara la vella pràctica del xarop de bastó, han quedat obsolets.

Els autors són del parer que, atesos els coneixements actuals, tots els professionals de l’educació haurien de tenir unes nocions bàsiques sobre el cervell

Els autors són del parer que, atesos els coneixements actuals, tots els professionals de l’educació haurien de tenir unes nocions bàsiques sobre el cervell. «Conèixer com funciona el cervell, com aprèn, com madura o què ens motiva ens ajuda a entendre, per exemple, per què hi ha estratègies educatives que funcionen molt bé i d’altres que no. Ens permet veure, fins i tot, que determinades estratègies que poden funcionar a curt termini poden tenir, en canvi, efectes perniciosos a mitjà i a llarg termini per a la construcció integral de la persona. Per tant, la neurociència ens facilita la nostra professió docent i ens ajuda a millorar-la», conclou Forés.

 

La neuroeducació no és una moda, ha vingut per quedar-se

La major part de la comunitat educativa valora molt positivament les aportacions que es fan des de la neuroeducació. En aquest sentit, els coordinadors de l’obra expliquen que, «tot i que la neurociència pot semblar una moda, el cert és que ha vingut amb força per quedar-se».

Fa sis anys que Bueno i Forés imparteixen formació en neuroeducació a través d’un postgrau de la Universitat de Barcelona i observen una clara tendència a l’alça pel que fa a la demanda. No en va, enguany s’ha duplicat, en versió semipresencial i en línia, l’oferta de places d’aquest postgrau i s’ha creat, a més, el màster en Neurociència Avançada.

Així mateix, a principis de març, se celebrarà el III Congrés de Neuroeducació, que l’any passat va registrar més de mig miler d’assistents.

«La LOMLOE y la calidad del sistema educativo»

Debate y ponencias sobre la nueva LOMLOE o Ley Celaá referido a los aspectos más relevantes en función de la calidad del sistema educativo.

 

• Miguel Recio, vocal asesor del Gabinete del Secretario de Estado de Educación.

• Alberto Royo, profesor y escritor.

Modera: Eva Serra, asesora de comunicación de la Fundación Episteme

Fórum en formato seminario virtual “webinar” celebrado miércoles 20 de enero de 2021. Acto en castellano.

 

APARICIONES EN PRENSA:

Catalunya Vanguardista (21/01/2021)

Magisterio (26/01/2021)

Actualidad

Sala de lectura

Esta web utiliza cookies propias para su correcto funcionamiento. Contiene enlaces a sitios web de terceros con políticas de privacidad ajenas que podrás aceptar o no cuando accedas a ellos. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Más información
Privacidad