Factors psicobiològics que influeixen en el fracàs escolar

Presentació d’un estudi sobre 12.000 alumnes de Primària i ESO

Arriba un nou webinar de Fòrum Episteme, en aquesta ocasió per abordar el fracàs escolar des del punt de vista de la Psiquiatria. Amb el Dr. Miquel Casas, Catedràtic de Psiquiatria Emèrit de la UAB i Cap del Programa «UTAE Recerca» de l’Hospital de Sant Joan de Déu de Barcelona.

.

Sovint sentim que el fracàs escolar a Catalunya és el resultat de tenir «escoles dolentes», «mestres mal preparats» o «plans d’estudi deficients». També que la responsabilitat pot ser principalment dels pares, d’una pèrdua de valors socials o de la crisi econòmica. Les dades de l’estudi que es presenten a Fòrum Episteme no avalen aquestes hipòtesis, com tan freqüentment s’argumenta des dels mitjans de comunicació.

Els resultats indiquen que el baix rendiment escolar que tenim a Catalunya és principalment pel fet que aquí no es diagnostiquen ni es tracten adequadament els Trastorns del Neurodesenvolupament (Espectre Autista, TDAH, dislèxies, discalcúlies, disgrafies, trastorns de la comunicació, etc., amb les alteracions de conducta associades), que presenten entre un 18% i un 20% de la nostra població escolar.

Aquest projecte ha estat realitzat pel Servei de Psiquiatria de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron (Departament de Psiquiatria de la UAB) i pel Grup de Recerca en Psiquiatria, Salut Mental i Addiccions del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR), en escoles i IES públics i concertats de Catalunya (aprox.12.000 escolars) durant els cursos escolars 2011-2020.