Inicio Blog Página 28

Informe 2020 sobre el estado del sistema educativo

Una vez más, el documento contiene aspectos relevantes del conjunto de Administraciones educativas, los profesionales de la educación y otros agentes públicos y privados que desarrollan funciones de regulación, financiación y prestación de servicios para garantizar el derecho a la educación en España, así como las medidas y acciones que se implementan en este sentido.

 

En esta ocasión el contenido se ha enriquecido con aportaciones de «El éxito en la educación primaria y secundaria. Estudio comparado» y, teniendo en cuenta el contexto actual del sistema educativo, se ha introducido el epígrafe «Recursos y servicios de la sociedad de la información y la comunicación» que contiene datos referentes a la equipación y uso de las tecnologías en los hogares y los centros educativos.

La publicación finaliza con un capítulo de carácter propositivo que incluye recomendaciones orientadas en la mejora del sistema educativo, realizadas y aceptadas por los miembros del Consejo.

Igual que en la edición anterior, en esta ocasión también se publica «Datos y principales indicadores del sistema educativo español. Resumen del Informe 2020».

Acceder al informe completo

Resumen del informe

LOMLOE: una ley paraeducativa

Ayer se aprobó en el Congreso de los diputados, por un voto de diferencia, la Ley «Celaá», por nombre oficial LOMLOE, un cacofónico acrónimo que en sí mismo delata lo que podemos esperar de ella: más de lo mismo y mucho peor.

 

JM. Seytre

Una ley para cuya aprobación se ha recurrido a una suerte de procedimiento «exprés» que ha hurtado el trámite de comparecencias que había sido habitual hasta ayer y, con él, la posibilidad de que alguien dijera algo sensato e introdujera elementos para un verdadero debate educativo. En lugar de esto, y acaso al pairo del reciente fallo del Tribunal Constitucional sobre las devoluciones «en caliente», se ha optado por una aprobación «en caliente» de la ley. No debían sentirse muy seguros si no se fiaban ni de sus sicofantes de siempre.

Lo tenían muy difícil para empeorar aún más la educación. Tal como están las cosas, era una tarea casi al filo de lo imposible y han tenido que emplearse a fondo en el empeño, pero lo han conseguido. Ha contribuido sin duda a ello que les cayera en suerte poder contar con la persona idónea para tan ímproba tarea: Isabel Celaá, de quien hoy en día ya se puede proclamar abiertamente y sin discusión que es la ministra de educación más nefasta de la historia de España.

Lo tenían muy difícil para empeorar aún más la educación. Tal como están las cosas, era una tarea casi al filo de lo imposible

Entre sus hazañas hay dos que la hacen especialmente acreedora a tal distinción. Ha conseguido con su ley empeorar no solo a su predecesora, la LOMCE, sino también la LOGSE, la madre de todas las leyes educativas españolas,  que vuelve ahora reforzada por sus desafueros, traspasando incluso límites que ni siquiera los infaustos Maravall, Solana y Rubalcaba se atrevieron a cruzar. En otro orden de cosas, tampoco es desdeñable que haya conseguido lavar la pésima imagen que dejó su predecesor en el cargo, el inefable Wert, cuyas actitudes chulescas y frecuentes salidas de tono se nos antojan ahora casi entrañables, en comparación con su monótono sonsonete. Otros vendrán que bueno me harán, reza el viejo refrán…

Y es que debate, lo que es debate educativo de verdad, no lo ha habido. Porque no lo son las controversias broncas y ásperas de siempre, propias del postureo y de cara a la galería. Hace muchos años que en España el debate educativo se ha substituido por el paraeducativo, con un campo de liza tácitamente acordado como un espectáculo mediático en el cual, como en un cuadrilátero pugilístico, las partes en pugna se arrojan sus respectivos tópicos para goce de sus acólitos. Unos tópicos de los que hacen uso y abuso ad nauseam.

Se trata de cuatro bandos constituidos por dos pares de contrarios, según su filiación al caso. En ambos extremos de una de las diagonales del cuadrilátero, tenemos a la derecha y a la izquierda sacando sus respectivos tarros de las esencias; en la otra, al nacionalismo centrípeto y a los nacionalismos centrífugos –con el aderezo de taifas de toda laya, aleatoriamente alienados-, entregados a sus no menos esencialistas tarros. Si la cosa va de derecha e izquierda, los temas estrella son la materia de Religión y la pública y la privada concertada. Si va de nacionalismos y de identitarismos, la lengua y, cómo no, las competencias que han de permitir ahondar en sus respectivas redes clientelares.

Temas de controversia todos ellos sin duda de gran trascendencia, pero en definitiva paraeducativos, o subsidiarios de un modelo educativo previo que no existe y sin el cual estos debates son mera bazofia ideológica para consumo de ignaros. Aunque, eso sí, ideales para el postureo y para eludir el verdadero debate, que no parece interesar a nadie. Y en todo esto es en lo que ha abundado, más que ninguna otra ley anterior, el engendro de ley que ayer nos brindó la señora Celaá.

No parece preocupar en cambio si, en cualesquiera de las lenguas que fueren, nuestros alumnos están aprendiendo matemáticas correctamente y con un mínimo de rigor

No parece preocupar en cambio si, en cualesquiera de las lenguas que fueren, nuestros alumnos están aprendiendo matemáticas correctamente y con un mínimo de rigor –un lenguaje al fin y al cabo universal, el de las matemáticas, para horror de algunos-, o si, más allá de la impartición o no de una religión confesional, se les está formando para que sepan entender conceptual y críticamente el fenómeno religioso; si hay que educar en una cultura del esfuerzo, o si estamos proscribiendo la transmisión de conocimiento de los centros educativos, convirtiéndolos en centros lúdicos o asistenciales, según el caso.

Dice la señora Celaá que hay que imbuir a nuestros alumnos de pensamiento crítico; ignoramos si sabe con qué materiales se construye. Todo indica que no, o que, a lo sumo, no es precisamente de pensamiento crítico de lo que les quiere imbuir, sino más bien atiborrarlos con el mejunje ideológico que desde su  laboratorio de ingeniería social se ha decidido que deberán vivir. El abandono de la filosofía, la ética o las humanidades, por un lado, y la progresiva trivialización de la ciencia, metamorfoseada, en el mejor de los casos, en el mero competencialismo instrumental del saber «como», ni siquiera el «cómo», son una auténtica prueba de cargo en su desfavor.

Y en este debate paraeducativo se dan paradojas que, de no ser por la gravedad del tema, hasta podrían considerarse pintorescamente graciosas, proviniendo de un gobierno que se dice de progreso y de izquierdas. Sorprende, por ejemplo, el «decreto» de proximidad que subsume la propia ley, imponiendo en la práctica la matriculación en el centro más próximo, condenando a permanecer de por vida en el gueto que la señora Celaá ha dispuesto para los más desfavorecidos. Porque, desengañémonos, hay centros que son auténticos guetos, es un secreto a voces.

Y lo son porque se ha decidido que lo sean. Los tiempos que en barrios marginales se disponía de institutos punteros han pasado a la historia desde que la LOGSE hizo el trabajo para el que fue pergeñada. O la LEC catalana, cuyo presidente de la Generalitat por entonces, el ínclito Pepe Montilla, se había sacado el bachillerato nocturno en un instituto de barrio, compaginando sus estudios con el trabajo diurno de operario. Lo primero que hizo su govern fue suprimir los estudios nocturnos en Cataluña, dejándolos en residuales. Y citamos a Montilla porque Celáa es su émula: está rematando la faena, en este caso en toda España. Felipe II prohibió a los españoles estudiar en universidades extranjeras. El porqué de esta medida es evidente. Celaá está haciendo lo mismo a escala microlocal con su «decreto» de proximidad.

Definitivamente, vivimos tiempos de un clientelismo ramplón sin precedentes, solo acaso comparables al tristemente célebre «¡Vivan las caenas!» (sic)

Y sume en la más absoluta de las perplejidades que precisamente aquellos cuyo proyecto empresarial y social sale reforzado con esta medida, sean precisamente los únicos que se han atrevido a alzar su voz en contra: los lobbies de la concertada. De los afectados directamente no hay noticia. Definitivamente, vivimos tiempos de un clientelismo ramplón sin precedentes, solo acaso comparables al tristemente célebre «¡Vivan las caenas!» (sic).

Mientras tanto, pese a los maquillajes forzados, a los eufemismos y a los aprobados por asterisco, por aclamación o por las presiones de dirección o de inspección –prácticas todas ellas habituales en la cotidianidad educativa-, los índices de fracaso y abandono escolar en España siguen destacando muy por encima de la media de la OCDE y de los países en principio homologables al nuestro en otros indicadores. Ahí sí que la ley Celaá se moja tomando claramente partido, o como decía el poeta, partido hasta mancharse. Para acabar con esta lacra opta con inusitada bizarría por la solución final educativa: se podrá promocionar de curso con asignaturas suspendidas y obtener igualmente el título de la ESO o de Bachillerato. También, aunque con las anteriores medidas ya no hacía falta, se restringe la posibilidad legal de repetición de curso.

Las estadísticas quedarán sin duda muy al gusto de los expertos educativos. Bien es verdad que la realidad seguirá ahí y que, ya puestos, también podrían haber decidido regalar los títulos sin más. Pero en un mundo de apariencias como el nuestro, hay que guardar las formas. Mejor, pues, barrer la porquería hacia debajo de la alfombra, así no se verá, al menos de momento. Que en la escuela se aprenda de veras o no, eso es reaccionario o, en cualquier caso, un lujo solo al alcance de privilegiados. No fueran los pobres a aprender demasiado y percibieran la mediocridad de los que les mandan. Así que viento en popa y a toda vela. La desfachatez como sistema.

Ahora podrá separarse de la docencia a aquellos funcionarios que, simplemente, no comulguen con las ruedas de molino que son las supercherías pedagógicas que les estarán imponiendo

Una desfachatez que, a diferencia de las medidas verdaderamente educativas que simplemente se elude adoptar, sí se acomete, en cambio, en aras a su perpetuación como sistema. La progresiva desfuncionarización del profesorado, en lo de independiente que tiene tal condición con respecto al poder, avanza firmemente y sin tregua. Ahora podrá separarse de la docencia a aquellos funcionarios que, simplemente, no comulguen con las ruedas de molino que son las supercherías pedagógicas que les estarán imponiendo.

Es verdad que con esto se vuelve administrativamente al caciquismo decimonónico expresado en la figura del funcionario cesante, inmortalizada literariamente por Pérez Galdós. Pero no hay que preocuparse; se adereza con un par de ribetes de modernidad que disimulen la caspa y, total, como no hay literatura, ya nadie lo leerá ni se acordará de él. Una vez más, Celaá mira a Cataluña, cuya ley de educación está camino de convertir el cuerpo docente en una tropa clientelar domeñada por un hatajo de advenedizos convertidos en «masoveros». Y ya se sabe, el que se mueve no sale en la foto. Y lo echarán de ella los nuevos inspectores de educación nombrados a dedo, no por su capacidad, sino por su fidelidad a los principios fundamentales de cualquiera que sea el régimen. Una medida necesaria, la del cargo de inspector como una sinecura –digámoslo por su nombre-, ineludible para la feliz consolidación del modelo clientelar: hay que asegurar la lealtad de los oficiales que mandan a la tropa.

Habrá que ver cómo se resuelven estos dos últimos aspectos en el trámite de su aprobación por el Senado, pero los indicios no son precisamente esperanzadores.

Como no podía ser de otra manera, nada de lo dicho refiere a cuestiones académicas o profesionales ni por asomo. Lo que menos importa aquí es si un profesor es bueno o malo como docente, o si domina su especialidad o no. Esta es otra de las cosas que va camino de desaparecer: las especialidades que se constituían en materias o asignaturas. Ahora serán ámbitos; una especie de espacios sincréticos que, que en un totum revolutum aseguran precisamente el «éxito» escolar, que es lo que se trata de aparentar para que nadie se pueda quejar.

Una de las características de las leyes con vocación totalitaria es que suelen descender hasta los más ínfimos niveles de concreción de su ámbito regulativo, fijando hasta lo meramente anecdótico. Se produce entonces una heteróclita hibridación entre ley, decreto, reglamento, circular… Esto es así porque, tan faltos de sentido del humor como de ironía, para los totalitarios no hay anécdotas: todo es categoría. Se persigue por ello el control absoluto, una totalidad de la cual nada debe quedar fuera. Esta es la condición de la LOMLOE y del pensamiento único educativo que contiene. Les deseamos a ambos una vida muy breve, por el bien de nuestra sociedad.

Avaluar i millorar l’educació mediàtica en els estudiants europeus

Imatge: memyselfaneye a Pixabay

El CAC i la UPF lideren un projecte internacional per desenvolupar una eina per avaluar i millorar l’educació mediàtica dels estudiants europeus de 14 a 18 anys. Avaluarà la capacitat dels alumnes per identificar la desinformació, detectar els interessos no visibles de les fonts, constatar l’existència d’estereotips i fomentar una actitud responsable davant els drets d’autoria.

 

Font: UPF

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF) lideren un projecte per desenvolupar una eina interactiva digital per avaluar i millorar l’educació mediàtica dels estudiants europeus de 14 a 18 anys.

El programa, anomenat EduMediaTest, serà lliurat a la Comissió Europea (CE), que l’ha finançat parcialment, com a màxim el setembre del 2021 i, a partir d’aquesta data, la CE el posarà a disposició de les institucions dels diversos països de la Unió Europea.

La iniciativa catalana va ser una de les 5 guanyadores que van optar a rebre finançament de la Comissió Europea dins del programa Media Literacy for All

La iniciativa està inclosa en el programa d’educació mediàtica Media Literacy for All, que promou la CE i que té entre els seus objectius combatre la desinformació i gestionar de manera crítica els continguts que es reben per les xarxes socials.

El projecte EduMediaTest consisteix, en una primera part, en l’avaluació telemàtica de les competències mediàtiques dels estudiants de 14 a 18 anys i, en una segona, en la formulació de propostes formatives interactives per corregir les eventuals deficiències. El programa, allotjat en una web d’accés lliure, està dissenyat perquè sigui gestionat per un professor o professora que vulgui avaluar la seva classe, com una activitat docent més dins del centre escolar.

Pel que fa a la primera part (avaluació), es vol comprovar, mitjançant un qüestionari interactiu de 43 preguntes, la capacitat dels estudiants per determinar la fiabilitat de les notícies, detectar els interessos no visibles de les fonts, constatar l’existència d’estereotips i fomentar una actitud responsable davant els drets d’autoria. També es vol comprovar la capacitació que tenen els estudiants de generar missatges que siguin comprensibles.

Imatge: UPF

Per respondre-hi, l’estudiant haurà d’analitzar vídeos i fotografies, i haurà de cercar informació a internet.

Pel que fa a la segona part (formació), el programa proposarà activitats de formació en educació mediàtica que el professorat podrà implementar a les aules a partir de les dades obtingudes de l’avaluació i d’un dossier de material que se li facilitarà, en funció de les deficiències observades en els seus alumnes.

El programa Media Literacy for All preveu el finançament parcial d’iniciatives en favor de l’educació mediàtica. El projecte del CAC i la UPF va ser una de les 5 propostes guanyadores, d’un total de 17 presentades, en la darrera convocatòria.

En el projecte hi participen cinc reguladors audiovisuals europeus, dues institucions públiques en l’àmbit educatiu i una universitat.

En el projecte EduMediaTest hi participen 7 països: cinc reguladors audiovisuals europeus (França, Croàcia, Portugal, Eslovàquia i Catalunya), dues institucions públiques en l’àmbit educatiu (Grècia i Irlanda) i la Universitat Pompeu Fabra

En concret, els cinc reguladors són: el CAC; l’Agencija za elektronicke medije (AEM) de Croàcia; el Rada pre vysielanie a retransmisiu (CBR) d’Eslovàquia; el Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA) de França, i l’Entidade Reguladora para a Comunicação Social (ERC) de Portugal.

Les dues entitats educadores són el National Centre of Audiovisual Media & Communication (EKOME) de Grècia i el Dublin West Education Centre (DWEC) d’Irlanda. Així mateix, la UPF hi participa per garantir que el projecte respon als principis de recerca científics.

El president del CAC, Roger Loppacher, ha destacat la cooperació entre reguladors per tal d’impulsar l’educació mediàtica i que els joves i adolescents siguin cada vegada més competents en aquesta matèria i amb més esperit crític davant la desinformació.

 

Prova pilot en tres mesos

Com a pas previ a la implantació de l’eina interactiva, els promotors en faran una prova pilot per comprovar el grau de comprensió de les preguntes entre els estudiants i la durada del test. La previsió és comptar amb un mínim de 100 estudiants d’entre 14 i 18 anys per cadascun dels set països que hi participen. Està previst realitzar aquesta prova pilot abans del gener del 2021.

La implantació definitiva del qüestionari està prevista entre els mesos de febrer i març del 2021. El termini per lliurar el projecte a la Comissió Europea finalitza l’1 de setembre de 2021 i, posteriorment, aquesta institució comunitària serà la que decideixi el moment en què s’ofereix al públic.

El projecte EduMediaTest està finançat parcialment per la Comissió Europea.

La ley Celaá y Henry Ford

“Todo el mundo podrá comprar un Ford T del color que desee, siempre y cuando éste sea el negro”. La frase se atribuye a Henry Ford, el famoso magnate de la industria del automóvil en las primeras décadas del siglo XX.

 

Xavier Massó

El Ford T fue el primer automóvil de la historia concebido como un utilitario para consumo popular. Se fabricaba en serie por decenas de miles y la organización de la cadena de montaje dio nombre al modelo empresarial conocido como «fordismo». Era un coche barato, para los referentes de la época, y resultó tan exitoso que el resto de marcas se lanzaron rápidamente a producir también automóviles más o menos igualmente utilitarios y populares. Con esta ingeniosa frase, Henry Ford dejó muy claro qué tipo de coche era el Ford T, a quién iba dirigido y qué se podía esperar de él. No engañaba.

Isabel Celaá / Wikimedia – Autor: Eusko Jaurlaritza

No es casualidad que la señora ministra de Educación, Isabel Celaá, manifieste ciertas veleidades de inspiración fordista. Uno de sus pedagogos de cabecera, John Dewey, a la sazón coetáneo de Henry Ford, sentía también por este modelo una auténtica y casi enfermiza devoción. Lo que ya no está tan claro es que nuestra ministra sea igualmente sincera cuando aplica este modelo a la nueva ley educativa que está impulsando. Más bien al contrario, todo parece indicar que intenta disimular que no está dando gato por liebre. En ambos casos, Ford y Celaá, se proclama una opcionalidad que a continuación se niega: en el caso del magnate, abiertamente y no sin socarronería; en el de la ministra, por la vía de unos hechos que nos presenta como lo contrario de lo que son.

Nos dice por ejemplo la ministra, que con la nueva ley todo el mundo encontrará su lugar en el sistema educativo. Pero no nos dice que este lugar ya viene predeterminado de fábrica. En este sentido, Henry Ford con su socarronería resulta ser mucho más sincero que la Sra. Ministra con su ceremoniosamente solemne formalismo igualitarista.

Y es que la nueva ley educativa, por presunto nombre LOMLOE –llevamos tantas en tan pocos años que se nos está agotando el repertorio de acrónimos- esconde mucho más de lo que dice, sobre todo por lo que no dice. Muy especialmente a poco que prescindamos de los temas paraeducativos interpuestos para atizar la polémica mediática y política: la religión o religiones, la lengua, la pública y la privada, la separación por sexo o si las escuelas e institutos han de ser primordialmente un servicio de restaurante o de autobús… Temas todos ellos que, sin un previo debate verdaderamente educativo, carecen de enjundia y funcionan solo como cortinas de humo destinadas a avivar la controversia demagógica para consumo de masas. Como el color del Ford T. Porque a los que se podían pagar un coche de gama alta para lucirlo en Beverly Hills, no les inquietaba para nada que los usuarios del Ford T pudieran o no elegir el color de la chapa. Y es que el problema de fondo es otro.

Todas las leyes educativas –centrales o autonómicas- desde la LOGSE (1990), se han caracterizado por una acusada tendencia a la progresiva banalización del derecho a la educación, por la vía de identificarlo con la mera escolarización, como si fueran una misma cosa, o con la segunda se asegurara la primera, cuando en realidad no es así, sino que ésta es el medio de que nos valemos para alcanzar aquélla. Una confusión acaso nada inocente, que equivaldría a pensar que por el hecho de estar hospitalizado es razón suficiente para que el enfermo sane. Algo que en este último ejemplo todo el mundo puede entender que no funciona así. El enfermo no se cura el mero hecho de estar internado en un hospital, sino por el tratamiento clínico que allí se le aplica, cuyo objetivo es la curación del paciente. Si se le aplica un tratamiento equivocado, entonces no solo no sanará, sino que incluso puede que su salud empeore…

Lo mismo ocurre con la escuela. Estar escolarizado no significa necesariamente estar recibiendo una (buena) educación, aun siendo ésta, sin duda alguna, una condición previa y necesaria, sine qua non. No se aprende Física o Matemáticas en la calle o en el cine, viendo la televisión en casa con la familia o yendo de fiesta con los amigos. La escuela es el continente, preparado y concebido para la impartición en unos contenidos. Y si no hay contenidos, o no son los que deben ser, entonces no es escuela, ni aunque la sigamos llamando así.

Hay cosas que si no se aprenden en la escuela, no se pueden aprender en ningún otro lugar; muy especialmente en el caso de los más desfavorecidos, cultural y socioeconómicamente hablando. I si nos dedicamos sólo a convencerles de que pueden decidir de qué color quieren su coche, sin explicarles qué es un motor de explosión o uno eléctrico, si no se les provee de los conocimientos necesarios para adquirir una formación integral, entonces… entonces tal vez sabrán de qué color quieren el coche que nunca tendrán, porque nunca estarán en disposición de conseguirlo. Si seguimos vaciando la escuela de contenidos, o la ocupamos en otras tareas que no le son propias, estaremos ciertamente cumpliendo con el precepto de la escolarización obligatoria, pero no estaremos educando debidamente. Olvidar algo tan elemental ha sido de efectos educativos devastadores. Y luego ocurre lo que ocurre…

Y lo que ocurre, entre otras cosas, es que las estadísticas educativas que periódicamente publicas organismos internacionales nos dejan muy malparados, como se demuestra en el reciente informe del Consejo Escolar del Estado, basado en datos extraídos de estudios de la OCDE y de la UE –PISA, PIAAC, Eurostat, Eurydice…-. España es el país con mayores índices de fracaso escolar, abandono escolar prematuro, repetición de curso y, lógicamente, en NINI’s… También somos prácticamente el único país de la OCDE sin alguna forma de itinerarios académicos diferenciados en la etapa de escolarización obligatoria, sin una oferta educativa postobligatoria diversificada, y prácticamente el único sin ningún tipo de control de la evaluación, sin exámenes externos o sin informes preceptivos…

Encontramos países que cuentan con pruebas externas de graduación, otros sin título de estudios obligatorios, sino simplemente un certificado de escolarización; en algunos la promoción de curso es automática, pero con examen externo de graduación, en otros se incorpora al expediente un informe preceptivo sobre los posibles estudios a proseguir; la inmensa mayoría cuentan con itinerarios académicos según el rendimiento… Siempre, se repita curso o no, haya examen de graduación o no, encontramos algún mecanismo de control que acredita que el alumno está en disposición de estudiar aquello que está estudiando. Modelos muy diferentes y sin duda contrapuestos entre sí, pero contrastados y con mecanismos compensatorios, con la excepción de España. ¿Y qué nos propone la ministra Celaá?

Más bien poquita cosa. Se diría que lo que le molesta de verdad no son los índices de repetidores, de fracaso y abandono escolar, y de NINI’s, sino las estadísticas que los ponen de manifiesto. Precisamente por esto, a lo único que se recurre es a su maquillaje por el procedimiento de  cambiar las categorizaciones. ¿Y cómo se hace esto?

La Sra. Celaá parece que lo tiene muy claro. ¿Qué hay demasiados repetidores? Pues se prohíbe la repetición de curso o se restringe al máximo; ¿Que hay demasiados alumnos que no obtienen el graduado en ESO? Pues que puedan obtener el título igualmente con materia suspendidas… también en el Bachillerato; ¿Qué las estadísticas todavía no nos salen como queremos? Que nadie se preocupe, todo está previsto: en lugar de estudiar por materias se estudiará por ámbitos, por proyectos por lo que sea, así nadie suspenderá Matemáticas o Historia conjuntamente, porque todo será «interdisciplinar» y se deberá evaluar cualitativamente –sea lo que sea esto-, y así acabamos con los denostados suspensos.

Con medidas tan drásticas, seguro que nuestra posición comenzará a mejorar en los rankings internacionales. Puede que no en las pruebas PISA, pero ya se buscará algo cuando toque… De momento, nadie repetirá curso, habremos acabado con el estigma de los suspensos y la práctica totalidad del alumnado habrá obtenido un título de ESO que facultará para cursar Bachillerato o Formación Profesional, titulaciones que se podrán obtener a su vez con materias suspensas. Seguirán sin saber hacer la O con un canuto, entre otras razones porque no se les habrá enseñado a hacerlo, pero las estadísticas de titulados serán maravillosas.

Nos podríamos preguntar si la ministra Celaá se dejaría operar por un cirujano que hubiera obtenido el título con la mitad de la carrera suspendida o que, aun siendo muy bueno con el bisturí, no sepa de anatomía. Pero esta es una eventualidad que a la Sra. Celaá ni se le pasa por la cabeza. Porque esta ley no es para ella ni para los suyos, está pensada para los del Ford T.

Y es que las cosas han cambiado mucho desde los tiempos de Henry Ford. A los usuarios del Ford T seguramente que les hubiera gustado poder elegir otro color, pero sabían que no estaba en su mano y que se tenían que resignar. La ministra, en cambio, es mucho más sofisticada; a la vez que proclama la libre elección del color, se propone conseguir que todos se inclinen «libremente» por el negro. Igual hasta acaba saliéndose con la suya.

Festival Barcelona Pensa: la filosofia surt al carrer

El Barcelona Pensa organitza activitats fora de la Facultat de Filosofia en col·laboració amb espais culturals de la ciutat. / UB

El festival Barcelona Pensa segueix fidel al seu esperit: la difusió, l’apropament i la transmissió de la filosofia per fer accessibles aquells discursos i problemes teòrics que ens permeten comprendre, i potser transformar, el que som i el que ens envolta. 

 

UB / Coincidint amb el Dia Mundial de la Filosofia, l’edició d’enguany del Barcelona Pensa se celebra els dies 18 i 19 de novembre en format de marató de 24 hores seguides. Consolidat com una cita anual de foment de la filosofia, el programa del festival inclou propostes per a tots els públics i de diferents temàtiques, a càrrec d’experts de reconegut prestigi en els seus àmbits d’especialització.

Una aposta pel dret a la filosofia com a tret fonamental d’una cultura crítica i participativa en què tothom s’ha de poder sentir implicat

El festival, promogut per la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona des de l’any 2014, aposta pel dret a la filosofia com a tret fonamental d’una cultura crítica i participativa en què tothom s’ha de poder sentir implicat.

 

Convertir el discurs filosòfic en un bé comú i compartit

Hi ha programades més d’una dotzena d’activitats, que busquen convertir el discurs filosòfic en un bé comú i compartit, i esborrar la frontera tradicional entre les anomenades alta i baixa cultura. Aquestes activitats tindran lloc en diferents espais de la ciutat de Barcelona, amb aforament limitat per les mesures sanitàries actuals, i d’altres seran en format virtual. En cas que les circumstàncies ho requereixin, s’adaptaran totes al format virtual.

El programa inclou dues conferències centrals. La primera, «Democràcia i intel·ligència col·lectiva en temps de crisi», inaugura el festival el dimecres 18, a les 18 h, a l’Aula Magna de la Facultat de Filosofia, i és a càrrec de Josep Lluís Martí, catedràtic de Filosofia del Dret de la Universitat Pompeu Fabra. En la conferència —que presentarà José Díez, codirector del Barcelona Pensa, professor de Filosofia de la Ciència a la UB i membre del Consell Assessor de la Fundació Episteme—, s’hi analitzaran els perills i les potencialitats de la intel·ligència col·lectiva.

Des de la primera edició, el Barcelona Pensa aposta per programar activitats adreçades específicament a infants. / UB

L’altra conferència, «Aparèixer: marcs de percepció i subjectivitats polítiques», que clausurarà el Barcelona Pensa el dijous 19, a les 18.30 h, a la sala Oriol Bohigas de l’Ateneu Barcelonès, és a càrrec de Nuria Sánchez Madrid, professora titular de Filosofia de la Universidad Complutense de Madrid i presidenta de la Sociedad Académica de Filosofía. La ponència se centrarà en l’anàlisi d’operadors epistèmics que intervenen en la formació d’opinions i discursos en l’espai públic, i que generen hostilitats dotades d’un fort component emocional. La presentarà Lorena Fuster, codirectora del festival i professora de Filosofia i Teoria Feminista a la Universitat de Barcelona.

 

Temes transversals amb experts de reconegut prestigi

El transhumanisme, els ponts filosòfics entre les arts i les ciències o la història del pensament en clau feminista són només alguns dels temes que tracta el programa d’enguany, que també tindrà un record per les efemèrides de Max Weber, Georg Hegel, Clarice Lispector i Concepción Arenal. Així mateix, la marató inclourà els tradicionals cafès filosòfics, un dels quals dedicat a María Zambrano i el cinema, i un altre, als límits del dubte.

La marató inclourà els tradicionals cafès filosòfics, un dels quals dedicat a María Zambrano i el cinema, i un altre, als límits del dubte

Docents i investigadors de la Universitat de Barcelona, com ara Fina BirulésHelena GonzálezNúria Sara Miras o Salvi Turró, entre molts altres, compartiran espai i activitats amb ponents convidats de la talla del coreògraf Moreno Bernardi o l’escriptor Víctor Sunyol, a banda dels convidats de les dues conferències centrals.

 

Els infants i els joves també pensen

Des de la primera edició, el Barcelona Pensa aposta també per programar activitats adreçades específicament a infants i joves. En aquesta ocasió, s’ha organitzat una trobada virtual entre infants de Filoscoles de diferents països perquè reflexionin junts sobre les experiències viscudes durant la pandèmia, els confinaments i els retrobaments a distància. L’activitat està organitzada pel Grup d’Innovació i Recerca per a l’Ensenyament de la Filosofia (IREF) i per la Red Iberoamericana de Comunidades de Diálogo Virtuales en Filosofía.

Una activitat que també és un clàssic d’aquest festival és la Mostra de Fotofilosofia. Durant un mes i mig, instituts i escoles confegeixen blogs amb fotofilosofies creades per l’alumnat. Es tracta de fotografies digitals acompanyades d’un títol en forma de pregunta relacionada amb la filosofia. En la mostra se’n comentarà una selecció, i algunes d’elles les presentaran els mateixos autors. Finalment, un grup d’alumnes de secundària realitzaran una performance reivindicativa amb motiu del Dia de la Filosofia.

Algunes de les activitats, com ara la Mostra de Fotofilosofia o el Pati Filosòfic, són concebudes per i per a joves i adolescents. / UB

Félix de Castro, professor de Filosofia, Ètica, Psicologia, Sociologia i Filosofia 3/18 a l’ensenyament secundari, coordinarà l’activitat del Pati Filosòfic, que enguany es proposa centrar el diàleg en els possibles efectes que pot tenir la pandèmia en la reflexió sobre l’ésser humà.

 

La música té un pes específic en aquesta edició

El Centre Cultural Albareda acollirà un concert inaugural, el dimecres 18 a les 20 h, a càrrec del grup Canvis Vells, centrat en les composicions musicals de Toni Martí, que concep l’escriptura, l’orquestració i el tractament de les idees musicals amb un estil particular i crea un tipus de sonoritat nova. Després de l’actuació, tindrà lloc una xerrada al voltant de l’ús del terme música popular. Girarà a l’entorn d’un text de Miquel Ferrés titulat Sobre l’(ab)ús del terme ‘popular’ en música, en què s’assenyala una sèrie de tensions entre etiquetes, no només la de popular. L’objectiu és reflexionar al voltant de l’escriptura i l’oralitat, i el rol de les acadèmies, entre altres.

La poesia, el teatre o la música sempre tenen cabuda a la programació d’aquest festival filosòfic. / UB

El festival s’acomiadarà, el dijous 19 a les 19 h, amb l’espectacle Trobar-se en l’impossible, a càrrec de les violinistes Clàudia García-Albea (Roba Estesa) i Clara Larrañaga de Bofarull, un concert que subratlla l’angoixa de l’absència d’espai compartit com a conseqüència de la crisi de la pandèmia. L’obra conjuga música, paraula, imatge i moviment per transmetre una experiència compartida: la urgència del trobar-se.

V Setmana Europea de la Formació Professional

Més d'un milió de persones participen en aquesta iniciativa. / SEPIE

La Setmana Europea de la Formació Professional és una iniciativa promoguda per la Comissió Europea, que en aquesta edició de 2020 compta amb la cooperació de la Presidència alemanya del Consell de la Unió Europea.

 

Es tracta d’un esdeveniment celebrat a escala europea i de caràcter anual en el qual es desenvolupen, simultàniament en tots els països, multitud d’esdeveniments relacionats amb la promoció i la visibilitat dels ensenyaments de Formació Professional.
En l’àmbit de la Formació Professional, el programa Erasmus+ dóna suport al desenvolupament professional d’estudiants i personal docent que treballen en aquest sector a través de períodes de formació o pràctiques a l’estranger, permetent augmentar les perspectives professionals i opcions d’ocupabilitat i crear xarxes de treball i contactes
internacionals.

Aquesta edició, primera en format digital, se celebra del 9 al 13 de novembre

Erasmus+ ajuda a l’adquisició de competències per al mercat laboral: els estudiants que participen en el programa tenen el doble d’oportunitats de trobar feina.
A l’última convocatòria del Programa s’ha observat un creixement exponencial a Espanya
per al finançament de projectes de mobilitat europea en aquest sector educatiu, destinant-se més de 34,6 milions d’euros en 2020 per part de l’Agència Nacional SEPIE. Això suposa un increment de 462.063 € més que en la convocatòria anterior, la qual cosa ha permès finançar un total de 491 projectes d’FP Bàsica, FP de Grau Mitjà i Certificats de Professionalitat. Això es tradueix en un total de 11.325 mobilitats entre estudiants, acabats de titular i professorat d’FP, la qual cosa suposa un increment de 10,6% respecte a la convocatòria anterior.

Adaptats a les circumstàncies derivades de la pandèmia, l’edició de 2020 de la “Setmana
Europea de la Formació Professional” se celebrarà de manera online del 9 al 13 de novembre. Així mateix la temàtica específica sobre la qual versa aquesta celebració és la “Transició Ecològica i Digital”, d’acord amb les prioritats de la Comissió d’un «Pacte Verd Europeu» i una «Europa adaptada a l’era digital».

Fins avui, ja s’han registrat prop de 600 esdeveniments en 35 països de tot el continent i s’espera una participació de més d’un milió de persones

Fins avui, ja s’han registrat prop de 600 esdeveniments en 35 països de tot el continent i s’espera una participació de més d’un milió de persones.
Aquesta iniciativa es presenta com una oportunitat única per a conèixer exemples d’excel·lència en Formació Professional, així com pràctiques docents innovadores, programes de Formació Professional d’èxit que fomenten l’aprenentatge professional, l’aprenentatge en el treball, la millora de les competències i el reciclatge professional, a més d’associacions entre l’àmbit educatiu i el món laboral.

Les organitzacions dels Estats membres de la UE, dels països membres de l’Associació
Europea de Lliure Comerç (Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa) i dels països candidats
poden registrar les seves activitats través de la web d’aquesta iniciativa europea.
A més, des del Servei Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació (SEPIE),
Organisme públic adscrit al Ministeri d’Universitats que actua com a Agència Nacional
del programa Erasmus+ per als àmbits de l’educació i formació a Espanya, ha
organitzat la II edició Virtual del “Cafè viatger Erasmus+” dijous 12 de novembre a les
17.00 hores (hora peninsular), que comptarà amb la intervenció d’organitzacions beneficiàries i participants en projectes Erasmus+ en el sector de la Formació Professional. L’esdeveniment podrà seguir-se en directe des del canal de YouTube del SEPIE.

Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament a l’Escola

La lluita contra la violència i l'assetjament escolars és essencial per a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) / UNESCO

Els Estats membres de la UNESCO van designar el primer dijous de novembre de cada any com Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament a l’Escola, inclòs el Ciberassetjament, reconeixent d’aquesta manera que la violència en l’entorn escolar sota totes les seves formes atenta contra els drets dels nens i els adolescents, la salut i el benestar.

 

Aquest Dia fa una crida a reforçar les aliances i iniciatives que acceleren els progressos en nom de la prevenció i eliminació de la violència i l’assetjament escolar, inclòs el ciberassetjament.

El conjunt dels 193 Estats membres de la UNESCO van aprovar el Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament a l’Escola, inclòs el Ciberassetjament, durant la 40a reunió de la Conferència General de la UNESCO al novembre, després de la proposició realitzada per França, Mèxic i el Marroc durant la 207a sessió del Consell Executiu de la UNESCO.

Aquest Dia Internacional fa una crida a fer un pas fonamental en l’ambició de prevenir i eliminar la violència i l’assetjament escolars, inclòs el ciberassetjament

“Aquest Dia Internacional fa una crida a fer un pas fonamental en l’ambició de prevenir i eliminar la violència i l’assetjament escolars, inclòs el ciberassetjament. Sabem què funciona; des del compromís fort i la col·laboració sòlida entre els socis i les comunitats, fins a la millora de les dades, la formació dels docents i els entorns escolars positius. És hora d’aplicar plenament aquests mètodes perquè puguem posar fi a la situació devastadora de la violència escolar”, va afirmar Stefania Giannini, Subdirectora General d’Educació de la UNESCO.

La proposta d’establir un dia internacional realitzada per França, Mèxic i el Marroc posa en relleu la necessitat de solucionar realment les causes profundes de la violència i de promocionar una cultura del respecte dels drets dels alumnes i la tolerància zero respecte a la violència. Aquesta proposta fa una crida als Estats membres, els associats de les Nacions Unides, altres organitzacions internacionals i regionals interessades, així com a la societat civil, incloses les organitzacions no governamentals, les persones i altres parts interessades per a prestar ajuda en la promoció, l’organització i la celebració d’aquest dia internacional.

La lluita contra la violència i l’assetjament escolars és essencial per a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS), en particular el ODS 4, amb la intenció de garantir una educació de qualitat equitativa i inclusiva, i a promoure les oportunitats d’aprenentatge al llarg de tota la vida per a tots, així com el ODS 16 amb la intenció de promoure societats pacífiques i inclusives.

Pujen matriculacions en universitats privades i baixen a la pública

L'alumnat de les universitats públiques va disminuir un 0,6 per cent / ACADE

Els alumnes matriculats en universitats privades van créixer un 11,6% el 2018-2019. En el mateix període, l’alumnat de les universitats públiques va disminuir un 0,6 per cent. Les universitats privades estalvien a l’Estat uns 2.740 milions d’euros cada any, segons informa ACADE, citant xifres oficials del Ministerio de Universidades (Datos y Cifras del Sistema Universitario Español.2020).

 

El nombre d’alumnes matriculats en universitats privades espanyoles en el curs 2018/2019 (últim del qual existeixen dades disponibles) va ascendir a 283.239 estudiants, amb un increment del 11,6 per cent en relació amb la mateixa magnitud de l’any anterior.

El creixement dels estudiants que han triat l’opció de la universitat privada contrasta amb la lleugera disminució de l’alumnat en les públiques, que va caure un 0,6 per cent i es va situar en 1.311.605 matriculats. Amb aquestes xifres, la quota de mercat de les universitats privades ha crescut fins a representar el 17,76 per cent del total.

Per ACADE, aquest creixement de les privades no pot atribuir-se a l’escassetat de places en les públiques ni tampoc per hipotètiques pujades de preus en les públiques o disminució de beques

Per ACADE, aquest creixement de les privades no  pot atribuir-se a l’escassetat de places en les públiques. De fet, les públiques van oferir en 2018/2019 un total de 246.144 places en estudis de grau, mentre que solament es van matricular 221.134 alumnes, quedant així 25.010 places vacants, la qual cosa suposa el 10,2 per cent del total ofert (equivalent a una taxa d’ocupació del 89,8 per cent).

I tampoc, segons ACADE, es pot explicar el creixement de les universitats privades per hipotètiques pujades de preus a les públiques o per una possible disminució de les beques, perquè en amdós casos l’evolució ha estat l’oposada: han baixat els preus de les matrícules i s’ha augmentat el nombre de beques.

Per a Juan Santiago, president d’ACADE, “la creixent preferència dels estudiants per les universitats privades, que succeeix igualment en altres països del nostre entorn i malgrat l’abismal diferència de costos, es deu al fet d’impartir uns estudis més enfocats a l’ocupabilitat de l’egressat, amb matèries que són més demandades per l’actual mercat de treball, i a través de models d’aprenentatge més ajustats a les necessitats actuals, com són els sistemes online i híbrids”.

També és destacable que la proporció d’estudiants estrangers a les privades (12 per cent) triplica el mateix percentatge a les públiques, que a penes arriba al 4 per cent

També és destacable que la proporció d’estudiants estrangers a les privades (12 per cent) triplica el mateix percentatge a les públiques, que a penes arriba al 4 per cent.

Atès que la plaça universitària en un centre públic té un cost anual de 9.684 euros, l’escolarització de tots els estudiants de les privades en universitats públiques li suposaria a l’Estat una despesa suplementària de 2.742 milions d’euros, “quantitat que s’estalvia la Hisenda pública per l’existència de centres privats”.

A la llum d’aquestes dades- conclou ACADE- considerar la implantació de l’IVA en l’Educació universitària privada manca totalment de sentit.

Webinar sobre educació cinematogràfica

Imatge: http://www.eun.org/

L’educació cinematogràfica a través del documental «En Tierra Extraña»

Una guia pràctica per a implementar activitats a l’aula

 

La plataforma European Film Factory (EFF) és una eina innovadora concebuda per a promoure l’educació cinematogràfica, ja que ofereix l’accés gratuït a un catàleg de 10 pel·lícules europees tant a professors com estudiants.

Durant aquest seminari web, els professors que han participat en el projecte EFF presentaran en espanyol les activitats educatives, basades en el documental «En Tierra Extraña», que han desenvolupat. Ens ensenyaran com implementar aquestes activitats a l’aula amb els estudiants i com utilitzar les eines de la plataforma.

Inscripcions aquí

URL: https://eun2.adobeconnect.com/eff-webinars/

Diferencias entre los sistemas educativos de diez países 2020

L'informe «El éxito en la educación primaria y secundaria», va ser presentat el 29 d'octubre de 2020 pel Consejo Escolar del Estado

El éxito en la educación primaria y secundaria

 

El informe publicado por Consejo Escolar del Estado, analiza algunas diferencias en los sistemas educativos de los diez países de la OCDE en relación a la promoción de curso y la repetición, a las titulaciones y certificaciones de estudios y al fracaso y abandono escolar prematuro.

 

El propósito del presente estudio es comparar el éxito del alumnado (o en su caso el denominado “fracaso escolar”) en el paso de curso y de etapa en la educación primaria y secundaria, en España y en los siguientes países: Alemania, Canadá, los Estados Unidos, Francia, Italia, Países Bajos, Portugal, Reino Unido y Suecia.

Los datos empleados proceden de las estadísticas oficiales europeas (EUROSTAT, EURYDICE), así como las fuentes de cada uno de los países analizados y estudios internacionales como PISA y Education at a Glance de la OCDE.

Acceder al informe (Consejo Escolar del Estado)

Acceder al webinar (presentació Fundació Episteme)

Acceder a las conclusiones (Fundació Episteme)

Actualidad

Sala de lectura

Esta web utiliza cookies propias para su correcto funcionamiento. Contiene enlaces a sitios web de terceros con políticas de privacidad ajenas que podrás aceptar o no cuando accedas a ellos. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Más información
Privacidad