Inicio Blog Página 31

COVID-19: Com hem de tornar a les escoles?

Foto: Sharon Mccutcheon on Unsplash

Abans que comenceu a llegir, m’agradaria dir que aquesta és l’opinió d’un epidemiòleg, de fora del món escolar. Les paraules que segueix pretenen ser un motiu per la reflexió sobre preguntes que tenen una resposta difícil, en cap cas no volen ser consells o receptes.

 

Jordi Sunyer , Cap del Programa d’Infància i Medi Ambient / ISGlobal

Tenim alguns coneixements: la infància i els adolescents són susceptibles a patir la COVID-19, si bé en la majoria dels casos de forma més benigna que les persones adultes. Són part de la cadena de contagi, encara que en una menor proporció que les persones adultes. Per tant, ara per ara, no podem descartar que l’escola sigui un indret on es transmet la malaltia, tant pels mestres i la resta de personal, com per l’alumnat.

Ara per ara, no podem descartar que l’escola sigui un indret on es transmet la malaltia, tant pels mestres i la resta de personal, com per l’alumnat

Per altra banda, sabem que una gran part dels contagis són en període asimptomàtic, de manera que no és possible evitar el risc de contagi simplement si es limita l’entrada a l’escola als nens i nenes i personal amb símptomes gripals o febre. Actualment, tampoc podem regular l’entrada a l’escola en funció d’un test immunològic, per la seva moderada qualitat i el gran percentatge de població segurament negativa.

També tenim coneixement que la majoria de contagis es produeixen per via aèria o per contacte amb la mà de superfícies contaminades. Una persona contagiada té la capacitat d’escampar el virus per l’aire a una distància màxima de dos metres, a excepció dels espais interiors sense ventilació on el contagi es pot produir a distàncies més grans.

Per això, cal mantenir una distància espacial de dos metres constantment i ventilar els espais interiors. Això farà necessari modificar l’aforament de les aules i les sales de reunions. Sempre que no es pugui garantir la distància espacial i la ventilació seria recomanable utilitzar les mascaretes. La transmissió a través de les mans obliga a una neteja repetida de les mans amb aigua i sabó o líquids desinfectants apropiats; i la neteja del mobiliari i el material escolar.

No tenim evidència sobre l’efectivitat d’aquestes mesures a la realitat de les escoles. Sembla, doncs, prudent iniciar la tornada a les aules en funció del risc comunitari de la infecció i començar per les zones amb menys risc de contagi

No tenim evidència sobre l’efectivitat d’aquestes mesures a la realitat de les escoles. Sembla, doncs, prudent iniciar la tornada a les aules en funció del risc comunitari de la infecció i començar per les zones amb menys risc de contagi.

Així, l’obertura de les escoles crea dilemes de difícil solució als serveis escolars, mestres i mares i pares. De cara al debat, però, m’agradaria introduir altres aspectes –a part dels epidemiològics ja esmentats- que em semblen fonamentals.

  1. La pandèmia comporta canvis en l’organització i la dinàmica social, probablement durant els propers 12-18 mesos, o més enllà si no aconseguim disposar d’una vacuna eficaç.
  2. L’educació és un sector clau en tota societat, no només perquè els escolars d’avui son la llavor de demà; també perquè l’escola té un impacte social que va més enllà de l’alumnat, i cal que s’adapti a aquests canvis.
  3. L’escola és l’indret adequat per ensenyar els canvis d’hàbits i aprendre noves normes, com la ‘salutació japonesa’ enlloc de l’abraçada, la distància social, la neteja repetida i ben feta de les mans, i la ventilació dels espais tancats.
  4. Els nens i nenes i els adolescents son la població més flexible alhora d’aprendre i per tant d’incorporar els canvis i adaptar-se als nous temps.
  5. L’escola juga un paper fonamental per adaptar els seus continguts a l’actualitat. La pandèmia és un motiu d’aprenentatge sobre la comprensió dels problemes, la globalitat i les interrelacions de les causes, la convivència amb les incerteses i la realitat de la nostra mort i la dels nostres.
  6. La metodologia i organització també s’hauran d’adaptar als nous temps. La utilització dels recursos digitals és una oportunitat. També ho és la utilització dels espais oberts per donar classes a l’aire lliure on el contagi és més difícil. A més, el coneixement científic descriu els efectes beneficiosos de la natura en l’atenció i el desenvolupament cerebral.
  7. Aquests canvis van més enllà de la pròpia escola. Tenen a veure amb la conciliació entre la nova forma de treballar i el nou funcionament escolar. Ara més que mai cal una conciliació més intensa entre la família, l’escola i el suport social.

La pandèmia ha obert una crisi sanitària i econòmica que també afecta l’educació. I tots els sectors relacionats s’hi han d’enfrontar de manera col·legiada, dialogada i oberta. L’esforç d’adaptació de tantes escoles i mestres durant el confinament ens mostra que hi podem donar resposta.

Objetivos educativos europeos ET2020 en Cataluña

Objectius educatius europeus ET2020 a Catalunya

En el año 2009, el Consejo Europeo aprobó el marco estratégico Educación y Formación 2020 (ET2020: Education and Training 2020), un nuevo marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación basado en los hitos logrados por el programa anterior, ET2010.

 

El número 42 de la colección ‘Cuadernos de evaluación’ se propone examinar los valores obtenidos por Cataluña en los indicadores que marcan los objetivos educativos europeos, conocidos como ET2020 y que son:

  • Participación en educación infantil.
  • Abandono escolar prematuro.
  • Población con estudios de educación secundaria postobligatoria
  • Población con estudios de nivel terciario.
  • Formación a lo largo de la vida.
  • Alumnado con nivel bajo de competencia.
  • Tasa de ocupación de los graduados recientes.

A estos siete indicadores estudiados se añade el porcentaje de NINI.

El número se cierra, como siempre, con el apartado Revista de libros y Publicaciones recientes del Consejo.

1a edición: enero de 2019
26 páginas
ISSN electrónico 2014-797X

Acceder al informe

Sense matemàtiques no podrem competir amb la resta del món

Foto: UPM

Fernando Blasco, professor de Matemàtica Aplicada, a la Universidad Politécnica de Madrid, analitza en el següent article el paper de les matemàtiques a l’educació. I comença així: “De tant en tant, els matemàtics recordem aquest paràgraf de El ensayador, de Galileu Galilei”:

UPM / La filosofia [natural] està escrita en aquest grandiós llibre que tenim obert davant els ulls (vull dir, l’univers), però no es pot entendre si abans no s’aprèn a entendre la llengua, a conèixer els caràcters en els quals està escrit. Està escrit en llengua matemàtica i els seus caràcters són triangles, cercles i altres figures geomètriques, sense les quals és impossible entendre ni una paraula; sense ells és com girar vanament en un fosc laberint.

Avui, enmig d’una pandèmia, ens referim a idees com “aplanar la corba” (fer que la derivada sigui més petita, això és, baixar la taxa de creixement) o al fet més simple de deixar una “distància de seguretat” (no hem d’estar a un radi inferior a dos metres entorn d’una altra persona perquè correm risc d’infectar-nos).

 

¿Fomentar vocacions STEM?

També sabem que hi ha equips treballant en models que prediuen com s’expandeix l’epidèmia i, per tant, també ajuden a determinar com ha de ser controlada. Si la vida hagués transcorregut com fa just un any, sense l’ara temuda COVID-19, probablement estaríem, ja a final de curs, parlant del foment de les vocacions STEM (m’estimo més fer servir aquest acrònim al castellanitzat CTIM perquè ens situa en un context internacional) remarcant la conveniència i la necessitat que els joves estudiïn carreres amb base tecnològica des de diferents punts de vista, un d’ells el laboral, com ja va posar de manifest la Unió Europea en 2015.

Si la vida hagués transcorregut com fa just ara un any, sense l’ara temuda COVID-19, probablement estaríem, ja a final de curs, parlant del foment de les vocacions STEM

En aquests dies de confinament la tecnologia ens ha ajudat a treballar des de les nostres llars. Si ja es constatava l’any passat que les ocupacions relacionades amb la tecnologia eren molt demandades, ara precisament s’ha posat de manifest la importància dels treballs d’aquest sector.

Ens hem pogut comunicar amb els nostres familiars als quals no podíem visitar gràcies a dispositius electrònics (tauletes, ordinadors, telèfons mòbils…) i també fer necessàries reunions de treball a través de diferents plataformes (segur que cada lector és capaç d’esmentar almenys 5 d’aquests sistemes de videoconferència).

 

Algorismes i matemàtiques

Els docents ens hem convertit en youtubers per un temps i ens enfrontem al dilema de com organitzar uns exàmens telemàticament, amb tota la dificultat que això comporta. Sota els algorismes que fan que funcionin aquests dispositius hi són les matemàtiques. Hi ha algorismes criptogràfics que ens permeten signar documents digitalment. Altres algorismes codifiquen la nostra imatge i la nostra veu perquè viatgin, com a zeros i uns, a través de la xarxa.

La nova llei educativa deixa la porta oberta al fet que les matemàtiques, el llenguatge en el qual s’escriu el coneixement científic i tecnològic, desapareguin com a matèria d’obligat estudi en Batxillerat

I en aquest moment, quan portem anys reivindicant les carreres tecnològiques i quan més estem fent servir la tecnologia en tots els àmbits de la nostra vida, apareix un projecte per a una nova llei educativa que deixa la porta oberta al fet que les matemàtiques, el llenguatge en el qual s’escriu el coneixement científic i tecnològic, desapareguin com a matèria d’obligat estudi en Batxillerat. El projecte elimina l’obligatorietat de cursar Matemàtiques en el Batxillerat de Ciències i Tecnologia i Matemàtiques Aplicades en l’itinerari de Ciències Socials (ara, Humanitats i Ciències Socials). Això és, com menys, sorprenent.

Però no hi ha res de nou: això ja ha succeït i he estat testimoni d’això. Treballo a la Universidad Politécnica de Madrid i en una època he tingut estudiants que arribaven a estudiar enginyeria sense haver cursat ni matemàtiques ni física al Batxillerat. Òbviament, aquests estudiants no aconseguien superar el primer curs d’una carrera que ja es feia difícil per a estudiants que les havien cursat.

 

Amb la LOMCE va costar, però va aconseguir-se

No aprovar té males conseqüències econòmiques perquè el preu de la segona i successives matrícules d’una assignatura s’encareixen molt. La LOMCE ha tingut coses negatives, però també alguna bona i assenyada, com el fet que sigui obligatori estudiar matemàtiques al Batxillerat de Ciències i a l’itinerari de Ciències Socials. Això últim també va costar. Es va poder aconseguir gairebé a l’últim moment que, per exemple, els futurs estudiants d’Economia cursessin matemàtiques al Batxillerat de manera obligatòria.

La LOMCE ha tingut coses negatives, però també alguna bona i assenyada, com el fet que sigui obligatori estudiar matemàtiques al Batxillerat de Ciències i a l’itinerari de Ciències Socials

El Batxillerat en Ciències Socials i Humanitats finalment es va dissenyar amb dos itineraris: un per a Humanitats (en el qual una assignatura de llatí és obligatòria) i un altre per a Ciències Socials (en el qual ho és una assignatura de matemàtiques).

 

Baix rendiment en algunes carreres

Si aquesta situació ara es reverteix haurem de veure coses com les succeïdes en el passat. La meva experiència amb els estudiants que no havien cursat matemàtiques al Batxillerat és una percepció, però sí que s’ha fet recerca en aquesta línia: està demostrat el baix rendiment d’alumnes que no havien estudiat prèviament matemàtiques i entraven a facultats d’Economia. No és l’únic cas: el que jo intuïa amb els meus estudiants d’enginyeria també ho van veure uns companys de la Universitat de València, però ells ho van quantificar i van publicar.

 

Espanya continua amb mals resultats a PISA

Abans esmentàvem un estudi de la Unió Europea, però també l’OCDE ha realitzat un informe sobre el futur de l’educació i dels treballs i incideix en els mateixos punts. Cada pocs anys ens preocupem que Espanya queda malament a les proves PISA i gairebé sempre es culpa a altres factors.

S’hauria de reconèixer que, en realitat, no s’estan desenvolupant lleis educatives, entorns de treball i currículums realment adaptats per al segle XXI

S’hauria de reconèixer que, en realitat, no s’estan desenvolupant lleis educatives, entorns de treball i currículums realment adaptats per al segle XXI. Tant des del Ministeri d’Educació i Formació Professional com des de les comunitats autònomes no s’admeten responsabilitats, però fets com el que estem comentant avui influeixen en els resultats a PISA i en TIMSS (més centrat en matemàtiques).

I Espanya seguirà en inferioritat de condicions respecte a aquells que compten amb professionals amb millor formació capaços de donar resposta a les necessitats tecnològiques del món actual.

 

“Que inventin ells!

Sembla que aquí seguim fidels al “Que inventin ells!” i trobem a faltar a Charles Percy Snow, que era conscient que dos dels col·lectius als quals ell pertanyia i en els quals tenia bons amics no eren capaços de posar-se d’acord.

Les matemàtiques exerceixen un paper primordial en aquesta revolució i hem d’ajudar al fet que els nostres joves estiguin preparats per a això

Snow era novel·lista i científic, doctor en Física (encara que també va exercir com a polític). El 1959 va pronunciar una conferència que posteriorment es va plasmar en el llibre Les dues cultures i la revolució científica. Posava com a exemple com va canviar el món en la Revolució Industrial sobre l’educació, els continguts dels programes, la revolució tecnològica del moment i una altra que havia d’arribar. Ja la tenim aquí. Les matemàtiques exerceixen un paper primordial en aquesta revolució i hem d’ajudar al fet que els nostres joves estiguin preparats per a això.

*Article publicat a The Conversation

XCELENCE, la propuesta de la Fundación Bertelsmann

La ORIENTACIÓN ACADÉMICA Y PROFESIONAL, EL GRAN RETO EDUCATIVO DEL S.XXI. PRESENTACIÓN DE: XCELENCE LA PROPUESTA DE LA FUNDACIÓN BERTELSMANN

  • Sr. Juan José Juárez. Senior Project Manager Fundación Bertelsmann
  • Sr. Hannes Brandt. Project Manager. Fundación Bertelsmann
  • Sr. Miquel Solé. Asesor de orientación profesional. Fundació Bertelsmann
  • Sra. Aleida Lorenzo y Sra. Carme López, responsables de orientación en el INS de Terrassa donde aplican el modelo XCELENCE

Modera: Felip J. De Vicente Algueró, miembro del Consejo Escolar del Estado, presidente del Fòrum per al progrés de l’ensenyament y vicepresidente de la Fundación Episteme

Foro celebrado el martes 11 de febrero de 2020, a las 19h, en el salón de actos de la Casa Golferichs (Gran Via de les Corts Catalanes 491, Barcelona).

La Formación Profesional Dual: ¿Cómo funciona el modelo alemán? ¿Es posible en Cataluña?

LA FORMACIÓN PROFESIONAL DUAL: ¿CÓMO FUNCIONA EL MODELO ALEMÁN? ¿ES POSIBLE EN CATALUÑA?

• Sr. Joan Lluís Espinós, Director General de Formación Profesional Inicial y Enseñanzas de Régimen Especial, Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya

• Sr. Guillem Salvans, Senior Project Manager, responsable territorial de Cataluña de la Fundació Bertelsmann

Modera: Felip J. De Vicente Algueró, miembro del Consejo Escolar del Estado, presidente del Fòrum per al progrés de l’ensenyament y vicepresidente de la Fundación Episteme

Foro celebrado miércoles, 6 de noviembre de 2019 en el salón de actos del Centre Cívic Casa Golferichs (Gran Via de les Corts Catalanes 491, Barcelona)

Enseñanza por competencias: ¿Una moda pedagógica?

ENSEÑANZA POR COMPETENCIAS: ¿UNA MODA PEDAGÓGICA?

• Javier Valle, profesor de la Universidad Autónoma de Madrid, Coordinador del Grupo de Investigación sobre “Política Educativa Supranacional”, Director de la Journal of Supranational Policies of Education

• David Rabadà, doctor en Ciencias Geológicas, profesor de Biologia y Geologia, miembro de la dirección del Fòrum

Modera: Felip J. De Vicente Algueró, miembro del Consejo Escolar del Estado, presidente del Fòrum per al progrés de l’ensenyament y vicepresidente de la Fundación Episteme

Debate celebrado, el martes, 14 de mayo de 2019 en el Salón de actos del Col·legi de Doctors i Llicenciats (Barcelona)

Propuestas para la enseñanza en Cataluña

PROPUESTAS PARA LA ENSEÑANZA EN CATALUÑA: DEBATE ENTRE LOS DIRIGENTES DE LOS SINDICATOS MAYORITARIOS EN LA ENSEÑANZA PÚBLICA

• Ramon Font, Unión Sindical de Trabajadores/as de la enseñanza de Cataluña USTEC STEs (IAC)

• Manuel Pulido, Federación Educación CCOO

• Xavier, Massó, Sindicato de Professors de Secundària ASPEPC-SPS

Modera: Felip J. De Vicente Algueró, miembro del Consejo Escolar del Estado, presidente del Fòrum per al progrés de l’ensenyament y vicepresidente de la Fundació Episteme

Debate celebrado, el lunes 11 de febrero 2019 en el Salón de actos del Centre Cívic Casa Golferichs (Barcelona)

Vídeo resumen del Debate

 

APARICIONES EN PRENSA:

Relaciones entre TIC y Educación

RELACIONES ENTRE TIC Y EDUCACIÓN: UNA PERSPECTIVA EN CLAVE PROFESIONAL

 

  • Ferran Ruiz Tarragó, catedrático de Matemáticas, ex presidente del Consell Escolar de Catalunya, ex director de los programas para la integración de las TIC del Departament d’Ensenyament
  • Josep Otón, catedrático de Geografía e Historia, ex asesor técnico en el Departament de d’Ensenyament, miembro de la dirección del Fòrum

Modera: Felip J. De Vicente Algueró, miembro del Consejo Escolar del Estado, presidente del Fòrum per al progrés de l’ensenyament y vicepresidente de la Fundació Episteme

Debate celebrado, el martes 23 de octubre 2018 en el Salón de actos del Col·legi de Doctors i Llicenciats (Barcelona)

 

Valores y éxito escolar. Qué nos dice PISA 2015

VALORES Y ÉXITO ESCOLAR. QUÉ NOS DICE PISA 2015

  • Francisco López Rupérez, director de la Cátedra de Políticas Educativas de la Universidad Camilo José Cela
  • Xavier Massó, licenciado en Filosofía, catedrático de Instituto y antropólogo, vicepresidente del Fòrum

Modera: Felip J. De Vicente Algueró, miembro del Consejo Escolar del Estado, presidente del Fòrum per al progrés de l’ensenyament y vicepresidente de la Fundació Episteme

Debate celebrado el miércoles 9 de mayo 2018 en el Salón de actos del Col·legi de Doctors i Llicenciats (Barcelona)

Los sistemas educativos europeos

LOS SISTEMAS EDUCATIVOS EUROPEOS. EL MODELO FRANCÉS, INGLÉS Y ALEMÁN

 

  • Lidia Crespo, Directrice Technique des Études Espagnoles, Lycée français de Barcelona
  • Lesley Denham, Senior Teacher Academic, British Council Barcelona
  • María Eugenia de la Torre, Koordination Neue Sekundarstufe, Deutsche Schule Barcelona

Modera: Felip J. De Vicente Algueró, miembro del Consejo Escolar del Estado, presidente del Fòrum per al progrés de l’ensenyament y vicepresidente de la Fundació Episteme

Debate celebrado el jueves 22 de marzo 2018 en el Salón de actos del Centre Cívic Casa Golferichs (Barcelona)

Actualidad

Sala de lectura

Esta web utiliza cookies propias para su correcto funcionamiento. Contiene enlaces a sitios web de terceros con políticas de privacidad ajenas que podrás aceptar o no cuando accedas a ellos. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Más información
Privacidad